– Hittil i år har 13 personer omkommet i MC-ulykker i Norge. Det er tragisk og altfor mange, sier pressesjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk til NTB.
Til sammenligning var det åtte som omkom i trafikkulykker med motorsykkel i samme periode i fjor.
– Det er høyt, men det er ikke sånn at vi aldri har sett slike tall før. I 2022 var det 14 som omkom i første halvår, men sammenlignet med tidligere år er det mange dødsfall, sier Steen.
På under to døgn har tre motorsyklister måtte bøte med livet. To av dem døde i møteulykker med bil, mens én av dem døde i en singelulykke. Samtidig har det vært flere alvorlige MC-ulykker der førerne har overlevd, men er kritisk skadet.
Kari Vassbotn er regionleder i Trygg Trafikk i Nordland. Hun sier ulykken på E10 i Vesterålen bare er trist.
– Aller først er det forferdelig trasig. Jeg tenker aller først på de som er rammet av dette, spesielt familie og venner. Dette er jo ikke noe man ønsker skal skje i det hele tatt. Kanskje spesielt ikke når man er langt borte fra familie og alt sånt.
Dette er de to første trafikkulykkene med dødelig utgang i Nordland i år.
E10 Sløverfjordtunnelen skulle ifølge Statens Vegvesen åpnes klokken 16. Veien åpnet like etter klokken 17 lørdag ettermiddag. Veien har vært stengt i hele dag etter en trafikkulykke.
Godt voksne menn
Ulykkene er spredd over hele landet, fra Telemark til Møre og Romsdal og Nordland.
– Når uhellet først er ute, er man lite beskyttet på en motorsykkel sammenlignet med andre kjøretøy, sier Steen.
– En motorsykkel er et krevende kjøretøy som det kreves en god del kompetanse for å kjøre trygt og godt, forklarer han.
En studie gjennomført av Nord universitet i fjor med bistand fra Sintef og Trygg Trafikk viser at profesjonelle MC-førere tar bedre valg inn mot kryss og i svingsituasjoner. Hverdagsmotorsyklisten gjør derimot oftere dårligere vurderinger i de samme situasjonene.
Steen er spesielt bekymret for godt voksne menn som kjører motorsykkel, som utgjør en høy andel av de som dør i ulykker.
– Det er en gruppe vi ser spesielt på. De har ofte hatt en annen opplæring som ikke har hatt like mye fokus på risiko. De trenger derfor annen oppfriskning for å få ny kunnskap som til syvende og sist kan gi dem bedre kompetanse, sier han.
– Bekymrer oss
Mens antallet som døde i trafikkulykker med bil i Norge, har hatt en nedgang over tid, har antallet døde på motorsykkel stagnert.
– På motorsykkel må du hele tiden forutse enhver hindring som kan oppstå, og tilpasse deg slik at du kan stoppe eller svinge unna i tide. På mange måter slipper man «billigere» unna i bil fordi man er bedre beskyttet, sier Steen.
Allerede i mai, da totalt fire personer hadde omkommet i motorsykkelulykker siden nyttår, uttrykte Trygg Trafikk at de var bekymret. Siden den gang har ytterligere ni MC-førere mistet livet.
– Vi og mange andre bekymrer oss for at antallet omkomne i MC-ulykker ikke ser ut til å gå ned. Derfor ser vi på tiltak for å gjøre noe med utviklingen. Vi har mye fokus på informasjon, men vurderer også om oppfriskningskurs bør være obligatorisk, sier Steen.
– Det er rett og slett tragisk at så mange mister livet på motorsykkel.
– Trygt å kjøre med MC i Norge
– Ett dødsfall er et dødsfall for mye, og det går inn over oss alle, sier daglig leder Arild Lind i Norsk Motorcykkel Union til NTB.
Han synes det er fryktelig trist når det skjer stygge ulykker og forteller at dette går fryktelig tungt innpå mange i MC-miljøet, som ofte har en relasjon til dem som blir skadet eller omkommer.
– Mange av oss møtes når vi er ute på motorsykkeltur – man prater og tar kanskje en kaffe mens man fyller bensin, forteller han.
Lind forklarer videre at unionen gjør det de kan for å opplyse om farene med MC-kjøring. De jobber blant annet med å bedre holdninger i miljøet og med å gjøre folk bevisst på egne ferdigheter.
– Om man er forsiktig og holder en forsvarlig hastighet, er det trygt å kjøre med MC i Norge, så lenge man ikke går på akkord med seg selv, mener han.
Organisasjonen jobber samtidig for at myndighetene skal sette opp underskinner i autovernet flere steder langs veiene. Dette mener han er spesielt viktig når det kommer til utforkjøringer i sving, som er en typisk årsak til flere motorsykkelulykker.
– Det mangler flere steder, men er noe vi løfter i vår kontakt med offentlige myndigheter ved enhver mulighet, sier han.
– På toppen av regjeringens prioriteringsliste
– Det er brutalt når mennesker omkommer i trafikken. Motorsyklister er en særlig utsatt trafikantgruppe, og dessverre er antallet drepte og hardt skadede MC-førere stabilt svært høyt sammenlignet med andre grupper, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB.
Han fastslår at trafikksikkerhet er på toppen av regjeringens prioriteringsliste, og at de har tatt grep for å sikre at veiene skal bli enda bedre. Han peker på at de i statsbudsjettet prioriterte 9,7 milliarder kroner til drift og vedlikehold på riksveier.
– Vi fulgte opp dette med å øke bevilgningene til drift og vedlikehold med 640 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett, sier Nygård.
Samtidig mener samferdselsministeren at det er viktig å sette søkelys på føreres atferd, kunnskap og holdninger. Han oppfordrer MC-førere til å være spesielt bevisste på hvor sårbare de er som motorsyklister, og å kjenne sine egne ferdigheter og begrensninger.
– Handlingsrom, synlighet og gode valg med hensyn til fart og plassering er helt avgjørende for din egen sikkerhet. Kjør for deg selv, også når du kjører sammen med andre, sier Nygård.
(©NTB)
Hei
Takk for at du leser. Har du tips eller innspill til denne saken eller andre ting vi bør skrive om? Send meg gjerne en e-post!