– Før synes jeg at jeg ikke fikk gjort det jeg virkelig skulle gjøre på jobben. Det ble vanskelig å legge bort jobben hjemme og jeg var sliten, sier Bent Aamotsmo, som sitter i ledergruppen til matvarekjeden Coop.
E-poster, meldinger, Facebook og andre sosiale medier kan ta bort oppmerksomheten fra det du faktisk skal gjøre på jobben.
Det siste året har han og de andre i ledergruppa fått hjelp av psykolog og veileder Elke Rønningen i Horten til å bli mer effektive.
Nå jobber han rundt 10 timer mindre i uka, men føler han rekker mer. For å oppnå dette, gjennomførte han i hovedsak tre grep.
1: Starter dagen med å tenke
Den første halve timen på jobb har han mobilen på lydløs. E-posten åpner han ikke ennå. Dermed kan han tenke uforstyrret gjennom hva som er viktig å gjøre denne dagen.
Gjøremålene skriver han opp på en detaljert liste. Deretter sjekker han e-post. Oppgavene blir huket av når de er utført.
– Det gir en følelse av mestring å se at ting blir gjort, sier han.
2: Skrur av mobilen
Aamotsmo og de andre lederne er opptatt av at de gjør en ting om gangen. På møter blir mobiler slått av og det er ikke lov å svare på e-poster, meldinger eller sende en gratulasjon på Facebook.
Dermed har de mer effektive møter, er mer til stede og tar bedre beslutninger.
3: En e-post mindre
Det tar tid å lese og svare på e-poster. For på begrense mengden, skal de heller gå og snakke med en kollega når det er mulig.
Aamotsmo mener det er for lett å sende en e-post, sette folk på kopi, framfor raskt å få en avklaring ved å snakke med personen.
Avbrytelser tar tid
En bevisst prioritering av oppgaver har gitt resultater.
– Ofte reiser jeg hjem med energi og godt humør. Det blir enklere å ta en treningstur og bidra hjemme, sier direktøren.
Psykolog og veileder Elke Rønningen mener andre kan lære av tipsene hun har lært Aamotsmo og de andre lederne, for å oppnå målene sine på jobb.
Hun sier det handler om å ta kontrollen selv og være fokusert.
– Blir du avbrutt av en e-post mens du lager en presentasjon, viser forskning at du er mindre konsentrert når du jobber med presentasjonen igjen. Det er fordi deler av oppmerksomheten din henger igjen i informasjonen i e-posten, sier hun.
Dropper varsler
Professor Øystein Sørebø i IT-ledelse ved Universitetet i Sørøst-Norge er også opptatt av å unngå unødvendige forstyrrelser i jobben.
Han slår av varsler på sosiale medier og e-post for å konsentrere seg.
Dermed blir han mindre stresset og mer til stede, forteller han.