Det høres kanskje ut som en gammel westernfilm, men det siste året har godstog blitt utsatt for togrøveri mens de har stoppet på stasjonen i Drangedal.
Nå har Bane Nor stanset krysninger ved Neslandsvatn stasjon.
– Vi har på forespørsel fra Green Cargo valgt å ikke la godstogene stoppe på Neslandsvatn stasjon på grunn av tyveri fra togene, sier pressesjef i Bane Nor, Anne Kirkhusmo til NRK.
Det var Varden som først omtalte saken.
Fremmede går om bord
Togrøveri er ikke noe Bane Nor kjenner til andre steder i landet.
Neslandsvatn er det eneste stedet der godstogene ikke stopper.
– Dette er en uvanlig situasjon. Vi har så langt jeg kjenner til ikke opplevd tyveri fra tog på denne måten andre steder i landet tidligere, sier Kirkhusmo.
Transportselskapet Green Cargo har opplevd seks av totalt sju tyverier.
– Neslandsvatn har vært problemet vårt det siste året, sier Torbjørn Solberg i Green Cargo.
I løpet av de 15–20 minuttene som togene stopper her, har fremmede gått om bord og klipt opp plombene på konteinere.
I mai ble sju konteinere på ett tog åpnet i løpet av én natt.
– En ekkel følelse
Lokomotivfører Engle Steen har opplevd at dører på konteinere står åpne når toget kommer fram til godsterminalen på Alnabru.
– Det er ikke noe hyggelig. Man kan jo bare se på gamle westernfilmer på hvordan togrøvere oppførte seg der. Det er antageligvis ikke på samme måte, men man sitter jo der alene på natta, sier han.
De som klatrer om bord, utsetter ikke bare seg selv for fare.
Flagrende dører i fart kan også treffe passasjerer på andre togstasjoner.
– Det verste er å se en dør som står og blafrer, og man vet at man har kjørt forbi Nationaltheatret. Der står det ofte en del folk. Man ser det ikke når man sitter foran i et tog som er opptil 600 meter, sier lokfører Engle Steen.
Ingen tyverier er anmeldt
Sør-Øst politidistrikt har så langt ikke fått noen anmeldelser på togtyveriene.
De har ikke vært kjent med problemet før nå, opplyser leder av etterforskingsavdelingen ved Kragerø politistasjon, Liv Berit Nesland.
– Vi forstår at det er en stor sikkerhetsrisiko. Hvis dørene slår opp, vil de kunne gjøre stor skade. Det vil være alvorlig, sier Nesland.
For ni-ti år siden var det også et problem med flere tyverier fra godstog på Neslandsvatn, ifølge Nesland.
Da stoppet heller ikke godstogene på stasjonen, men et godt stykke unna.
– Hvis Bane Nor eller togoperatørene anmelder straffbare forhold ved Neslandsvatn stasjon, vil vi nok se på de sakene, sier hun.
Postnord rammet av tyverier
Postnord er en av bedriftene som har vært rammet av togtyverier.
Både varer til private kunder og bedriftskunder har blitt stjålet.
De vet ikke hva som er blitt tatt, men oppgir avvik på sporingsnumrene som har blitt borte.
– Likevel er det logisk å tro at varene som har blitt stjålet, er lett omsettelige, og noe som er enkelt å få videresolgt, sier pressesjef Haakon Nikolai Olsen.
Postnord mener det er transportørenes ansvar å anmelde tyveriene, og har ikke gjort det selv.
Green Cargo mener bedriftene må anmelde fordi de eier konteinerne om bord på toget, og vet hva som eventuelt har blitt borte.
Tror ikke det er organisert kriminalitet
Transportselskapet tror ikke det er snakk om organisert kriminalitet.
Tyveriene har skjedd sporadisk og tomme konteinere er også åpnet, forteller Solberg.
– Det tyder på at det er valgt uti fra hva som har vært lett tilgjengelig, slik vi ser det, sier han.
De har vurdert vakthold, men ønsker en løsning sammen med Bane Nor og andre transportselskaper.
Sikkerheten for å hindre fare for personer er det viktigste, understreker han.
– Det er prioritet én. Vi må hindre skade på personer, eller potensielt dødsfall som vi frykter mest, sier han.