Knapt synlig torso av stein

Litt mer synlig torso av stein
Torso av stein
:Hva er den letteste metoden for og miste fett? Er 13 år og hater kroppen min

Dette er et spørsmål fra en ung gutt på TikTok.

Kommentaren er en av flere tusen som norske barn har lagt igjen på videoene til voksne muskelmenn.

De yngste som kommenterer er ikke mer enn ni år.

:Kan du spise godteri viss du vil få større muskler?
:Kan du overbevise mamma om å la meg få kjøpe proteinpulver, plz?

Nå kan NRK dokumentere hvordan algoritmene drar barn inn i en verden av ekstrem trening.

TikToks muskelkraft

«HVEM VIL VEL HA EN TJUKK GUTT?»

Dette er Samuel Vedeler.

Han er en helt vanlig 13-åring.

En 13 år gammel gutt som ser i kameraet og smiler lett. Har på seg en hvit t-skjorte og står foran en bil.
Foto: Privat
Foto: Privat

Før spilte han både basket og tennis. Det siste året har det derimot blitt mindre trening og mer McDonalds.

Etter skoletid tar han seg vanligvis en Fanta og gamer i flere timer.

Men ikke i dag.

Samuel står foran speilet i gangen hjemme på Nøtterøy i Vestfold. Han har tatt av seg t-skjorta. Med mobilen knipser han bilder av guttekroppen.

Samuel tar bilder av seg selv i bar overkropp i speilet.
Foto: privat
Foto: privat

I det siste har han flere ganger fått høre at han er tjukk. Noen ganger på skolen, men mest når han har gamet med andre eller lagt ut videoer på YouTube-kanalen sin.

Noe har kanskje vært tull, men Samuel kjenner at det treffer likevel.

Han prøver å stramme musklene. Alt han ser i speilet er en slapp mage og noen fiskebollearmer.

Samuel bestemmer seg for å gjøre noe. Ingen av jentene i klassen vil vel ha en tjukk gutt, tenker han.

Han søker på ordet «sixpack» i sosiale medier. Kjapt dukker det opp muskelmenn som har gode nyheter. Det kommer til å gå fort! Bare 10 minutter hver dag! Maks 30 dager for å bli ripped!

Men etter 30 dager har ikke Samuel seks ruter på magen. Han prøver litt til.

Likevel er han ikke i nærheten av å se ut som forbildet, treningsinfluenseren Fraser Wilson.

Han vet det ikke selv, men Samuel står på kanten av et dypt kaninhull .

Søket etter «sixpack» har nemlig avslørt 13-åringens innerste lengsel:

Han vil ha en annen kropp.

SAMUEL BLIR TIL «SAMUEL»

De siste årene har flere pekt på at algoritmene i sosiale medier har blitt flinkere til å plukke opp og forsterke slike lengsler som Samuel har.

Spesielt på TikTok, som ifølge Medietilsynet er den plattformen som øker mest blant barn og unge i Norge.

Verdens mest nedlastede app har fått kritikk for å servere usunne mengder av for eksempel trening, slanketips og depressivt innhold.

I fjor lovet det kinesiske selskapet som eier TikTok å jobbe for å unngå slike kaninhull:

«For mye av noe, om det så er dyr, treningstips eller personlig utvikling, passer ikke med den mangfoldige opplevelsen vi ønsker å skape.»

NRK vil bruke Samuels historie til å undersøke om selskapet har holdt løftet sitt.

Ved hjelp av en TikTok-robot skal vi følge en fiktiv bruker som ligner på 13-åringen fra Nøtterøy. Da kan vi dokumentere hva som skjer når lengselen etter muskler møter TikToks algoritmer.

Vi gjør derfor Samuel om til «Samuel».

Roboten er like gammel og fra samme område i Norge. Helt på egen hånd skal den sveipe på TikTok før og etter skoletid.

Hvis den ser muskler, treningssentre eller kosttilskudd, er den programmert til å like og se lenger på videoene.

Det er på tide å overlate «Samuel» til TikTok-algoritmene.

Hvor vil de føre ham?

DET STERKE FELLESSKAPET

Det er tidlig ettermiddag. Skolen er slutt for de fleste 13-åringer, og roboten «Samuel» er i gang med å sveipe på TikTok.

Han ser en gås som løper. Litt mat. Flere dyr. Og Sandra Lyng som jogger.

Foreløpig er det null prosent muskler.

«Samuel» sveiper i et par timer. Mindre enn fire prosent av det han ser handler om trening eller kosthold for å bygge muskler.

Men over natten skjer det noe.

Neste morgen går det bare noen få minutter før første «gymbro» dukker opp.

En gymbro er en muskuløs mann som lever et liv preget av tunge vekter og jakten på en stadig større kropp.

Til tross for at «Samuel» bare har sveipet i kort tid, er det tydelig at TikTok er på sporet av hva han lengter etter.

Og algoritmene er ikke redde for å pøse på med stadig mer ekstremt innhold:

Snart skåles det i proteinshaker. Voksne muskelmenn blir kalt for «daddy», «pappa» eller «sjef».

Måltidene blir brutt ned i hvor mange gram med proteiner, karbohydrater og fett de inneholder.

Den perfekte lørdagskvelden er å løfte tungt metall, og så spise kylling og ris.

Det dukker til og med opp en bredskuldret mann som snakker om de tre anabole steroidene som er tryggest å bruke.

«Samuel» har bare sveipet i rundt tre timer til sammen.

Likevel handler nå minst annenhver video om å bygge muskler.

Til slutt trykker roboten på en av videoene og kommenterer:

:Tips til en 13-åring som vil bygge muskler?

Det skal snart vise seg at «Samuel» ikke er den eneste unge brukeren som ber norske muskelmenn om råd på TikTok.

«NOEN TIPS TIL
EN LITT FEIT
9-ÅRING?»

«Samuel» er på god vei ned i et kaninhull av store muskler, raske vektendringer og rabattkoder på kosttilskudd.

De fleste videoene er laget av voksne menn som har trent i mange år.

Men i kommentarfeltene er det flere brukere som virker å være på alder med «Samuel». Er det her norske barn henter treningsinspirasjon?

Vi bestemmer oss for å se hvor mange vi kan finne.

Først velger vi ut 50 norske muskelbyggere som har til sammen nærmere 900 millioner visninger på TikTok.

Deretter samler vi kommentarene de har fått – til sammen rundt 230.000 – og går systematisk gjennom alle.

NRK kan nå dokumentere at 519 brukere skriver på norsk og oppgir at de er mellom 9 og 14 år. De aller fleste er gutter.

Til sammen har barna lagt igjen nesten 4500 kommentarer.

Sannsynligvis er tallene mye, mye høyere. De færreste oppgir alderen sin når de kommenterer.

Men hva er det barna spør muskelmennene om?

:Halla sjef jeg er 12 år å bruker 3 kilo på hver arm hvor mange reps burde jeg ta for å få svær biceps
:Noen tips till en litt feit 9 åring som vil miste litt fett rundt magen og brystet. Plis svar på vidio
:Åssen kan man ikke se tynn ut når man er 11 år

NRK forsøker å ta kontakt med alle de norske barna vi finner i kommentarfeltene.

Ti av dem svarer.

De forteller at muskelmennene bare dukket opp i feeden, og at det gjorde dem nysgjerrige.

Noen sier de kan føle på kroppspress. Men de fleste blir motiverte av de voksne kroppsbyggerne på TikTok.

Et av barna er en 14 år gammel gutt fra Sør-Norge.

I fjor opplevde han å få flere treningsvideoer på TikTok. Han var misfornøyd med kroppen sin, og ble fascinert av de muskuløse mennene han fikk servert.

– Deretter fikk jeg mer og mer av samme type innhold fordi jeg likte og kommenterte på disse videoene, sier han.

På sin egen TikTok-profil kopierer 14-åringen metodene til de voksne forbildene.

Han svarer på spørsmål om trening fra andre brukere, poserer med stramme muskler og viser hvor mange kalorier han spiser.

Noen ganger skriver han «FAKE BODY» eller «18 YEARS» under videoene der han viser seg uten t-skjorte. Håpet er at de ikke fjernes automatisk av TikTok.

14-åringen har nemlig flere ganger opplevd at brukeren hans har blitt stengt på grunn av naken hud.

– De er ekstra strenge med det når du er mindreårig, sier han.

Samtidig får både 14-åringen og roboten «Samuel» servert store mengder halvnakne menn på treningssentre.

MUSKLER, MUSKLER, MUSKLER

«Samuel» er på starten av dag tre og har sveipet i til sammen fem timer.

Den første dagen så han nesten ingen muskelvideoer. Den andre dagen handlet annenhver video om det.

Nå serverer TikToks algoritmer muskelmenn på løpende bånd.

Over 90 prosent av innholdet handler om å bli større og sterkere.

NRKs kartlegging viser dermed at TikTok ikke har klart å unngå for mye av én type innhold – slik de har lovet.

Vi har ønsket å komme i kontakt med selskapet for å forstå hvorfor «Samuels» feed blir så full av muskler på kort tid.

NRK har spurt om et intervju flere ganger, men TikTok har kun ønsket å svare på spørsmål via e-post:

Videre mener TikTok at unge brukere og deres foreldre selv kan bidra til å slippe usunne kaninhull:

Vi lar «Samuel» sveipe videre for å se om TikToks algoritmer gjør noe med all treningen roboten får servert.

Men i den muskelfylte feeden dukker det stadig opp voksne kroppsbyggere. En av dem som dukker opp oftest er norsk.

Vi bestemmer oss for å ta kontakt.

KONGEN AV NORSK MUSKEL-TIKTOK

Kristoffer Bjørndal fra Bergen har rundt 50 millioner avspillinger på TikTok-videoene sine. I kommentarfeltene nøler ikke folk med å kalle ham for «sjef» eller «kongen».

Han er også den som får desidert flest kommentarer fra norske barn, ifølge NRKs kartlegging.

I kjellerleiligheten utenfor sentrum gjør 26-åringen seg klar til å spille inn dagens første video. Han skrur på en liten kameralampe og setter seg godt til rette med mobilen i hånda.

Så ser han rett inn i linsa, smiler lett og trykker på «record».

En mann sitter i en kjellerleilighet og holder mobilen opp foran seg.

Bjørndal lagde en TikTok -bruker sommeren 2021. Siden den gang har barn mellom 9 og 14 år lagt igjen minst 1300 kommentarer på videoene hans, ifølge NRKs kartlegging. Tallet er sannsynligvis langt høyere.

Bjørndal innrømmer at han i starten ikke tenkte over at følgerne hans kunne være barn.

– Jeg merker veldig godt at det er mange unge som har kommet inn i dette. Det er nesten skummelt. Hvis jeg sier noe, er det mange som gjør som jeg sier uten å sjekke andre kilder, sier han.

Noen timer senere står han og poserer på den lokale gymmen. Det svarte rommet har speil på alle kanter. Bjørndal har bare på seg en shorts. Det lukter gummi, stål og svette.

Til våren skal han igjen prøve å bli norgesmester i «Mens Physique», en slags bodybuilderkonkurranse.

Litt enkelt sagt går det ut på å få en markert kropp, med smal midje og breie skuldre.

Det er denne kroppen barna i kommentarfeltet hans drømmer om.

Og selv om Bjørndal som regel svarer at de må trene fordi det er gøy og ikke sammenligne seg med voksne, ser han at det han gjør har to sider:

– For noen vil det skape kroppspress at jeg viser kroppen min når jeg konkurrerer, mens for andre vil det gi motivasjon.

Rundt Bjørndal sirkulerer treneren Markus Haugen. Dytter litt på en muskel her, peker på hva som bør utbedres der. Som en steinhogger som bare har finpussen igjen.

Haugen er selv en aktiv gymbro på TikTok . Han er også idrettsviter og lærer ved et akademi som utdanner personlige trenere. I tillegg forsker han på kosttilskudd ved Nord universitet.

Det gjør at mange kontakter ham med spørsmål. Haugen merker at stadig yngre gutter spør om mer og mer kompliserte temaer.

– Jeg får meldinger fra 12-13-åringer som lurer på hvilke steroider som gir færrest bivirkninger, og som er sure fordi mammaen deres ikke lar dem kjøpe kreatin. Noen sender også bilde av selv i undertøyet og spør om jeg kan «rate physiquen» deres, sier han.

Samtidig skjønner han at barna jager en stadig større kropp når de ser alt som blir delt i sosiale medier.

Han kjenner nemlig på den samme følelsen selv av å ikke være stor nok, sterk nok, trent nok.

En muskuløs mann tar av seg hanskene etter å ha løftet en vektstang.

– Vennene mine som ikke er i treningsmiljøet, kommenterer ofte at jeg ser stor ut. Men jeg føler meg bitteliten. Det er fordi jeg hele tiden omgås folk som er større enn meg, sier Haugen.

Og han er ikke alene om å føle det sånn.

CYCLE OF THE GYMBRO

En uke har gått siden «Samuel» søkte på «sixpack» for første gang. I dette tidsrommet har roboten sveipet over 26 timer på egen hånd på TikTok.

De siste fire dagene har feeden hans vært tapetsert med trening.

Mellom 70 og 90 prosent av videoene har handlet om muskler, kosttilskudd og proteinmat.

«Samuel» ser også mer av den mørke siden av det norske gymbro-miljøet på TikTok. I flere videoer har en følelse fått et nytt navn: «The cycle of a gymbro».

The bigger you get,
the smaller you feel.

The smaller you feel,
the harder you lift.

The harder you lift,
the bigger you get.

På fagspråket har dette et annet navn: Megareksi , også kjent som muskeldysmorfi.

Det er en psykisk lidelse, og rammer spesielt unge gutter. Sykdommen gjør at man føler seg liten uansett hvor mye man trener.

Et av tegnene på at man har megareksi er at man isolerer seg og heller bruker tid på trening og mat enn å være med venner. Alt handler om kropp.

Det gjør det også i TikTok-feeden til «Samuel». Nesten alt han får servert av algoritmene handler om å bli større, sterkere, slankere.

«Samuel» har nådd bunnen av kaninhullet. Da dukker det plutselig opp en gutt han kjenner igjen.

Hadde roboter hatt følelser, ville han fått sjokk.

WE LOOKING BIG

Gutten står i en garderobe og ser rett i kameraet. Han har kun på seg en blå shorts. Magen er stram. Armene henger rett ned.

Så løfter han dem opp og strammer bicepsene. Det er ikke fiskeboller han viser fram. «Samuel» ser videoen tre ganger.

«We looking big», står det under.

Dette er Samuel Vedeler fra Nøtterøy. Han som var utgangspunktet for roboten «Samuel».


Samuel er egentlig 17 år. Roboten er inspirert av slik han hadde det som 13-åring. Nå er Samuel selv en muskuløs gymbro.

Men det har kostet.

Portrett av gutt i treningstøy som ser tenksomt ut i luften

Akkurat som roboten «Samuel» havnet han i et kaninhull av ekstreme treningsvideoer på sosiale medier da han var 13 år.

Hver dag etter skolen gikk han rett på badet og hoppet opp og ned. Alene, gjerne i en halv time. Alt han hadde spist skulle trenes bort. Mens han hele tiden så seg i speilet og var misfornøyd med gutten som stirret tilbake.

Etter hvert ble han tynnere og tynnere. Så tynn at magemusklene tittet fram. Da begynte han å få komplimenter – og enda mer motivasjon.

På et tidspunkt var han så tynn at mora måtte gripe inn.

Samuel satt i bilen og planla hvordan han skulle kvitte seg med enda mer kroppsfett for at musklene skulle synes bedre.

«Jeg må bare ned litt til, mamma!»

Da rant det over for henne.

«Samuel, nå MÅ du stoppe!»

Det var den dagen det snudde for Samuel.

Han begynte å følge sunnere forbilder i sosiale medier. Han sluttet å hoppe på badet etter skoletid. Og han spiste mer selv om han følte seg tjukk når han gjorde det.

Sakte kom han seg ut av kaninhullet.

Men Samuel føler seg ikke frisk ennå.

Portrett av en gutt i blå trøye som gjør noen treningsøvelser.

Han teller fortsatt kalorier og sliter med å spise mat som han ikke har laget selv.

Samuel føler også at han må ta kosttilskudd jevnlig, selv om han ikke synes det gir ham noe. Og han kan føle seg liten når han ser seg i speilet.

– Hvis jeg er på stranda, så ser jeg jo at jeg ser bedre ut enn de fleste. Men når jeg sammenligner meg med alt det jeg ser på TikTok og YouTube, så er min kropp helt nybegynner, sier han.

– Heldigvis har jeg blitt flinkere til ikke å sammenligne meg med andre. Da vil jeg aldri bli fornøyd uansett hvor mye jeg trener.

I 2018 søkte Samuel på «sixpack». Fire år senere er det han som svarer på spørsmål fra barn om hvordan man skal få seks ruter på magen.

Trenger du noen å snakke med om trening og kroppspress? Da kan du anonymt ta kontakt på nett eller telefon med samtaletjenesten til Antidoping Norge.

Slik sveipet roboten «Samuel» gjennom TikTok

TikTok-roboten er et program som styres av en datamaskin. Datamaskinen ble koblet til en mobiltelefon. På mobiltelefonen installerte vi en TikTok-app med en helt ny bruker.

TikTok-brukeren ble satt til å være 13 år gammel.

Robotens oppgave var å åpne appen på egen hånd og begynne å se på For You-siden – akkurat som et menneske.

Sveipetid og et hjelpende søk

For at roboten skulle være så lik en 13-åring som mulig, lot vi den ikke få lov til å være på TikTok i skoletida eller etter klokka 22.

De første minuttene sveipet TikTok-roboten helt fritt. Den så ganske kort på noen videoer, og bittelitt lenger på andre.

Så, for å sette algoritmene på sporet, hjalp vi roboten å søke på ordet «sixpack» og se de første videoene som TikTok foreslo.

En liste med emneknagger og kontoer

Vi ville at roboten skulle stoppe og se lenger på videoene som handlet om å bygge muskler. Dette for å gi et signal til TikTok-algoritmene om den 13 år gamle brukeren setter pris på slikt.

Derfor ga vi TikTok-roboten en liste med emneknagger og brukerkontoer som handler om å bygge muskler. Hvis han fikk opp en av disse, var roboten programmert til å ta seg god tid. Noen ganger ga han dem også et likerklikk.

Roboten slippes løs

De neste åtte dagene sveipet TikTok-roboten helt på egen hånd.

Mengden av muskelvideoer bare økte og økte. Etter tre timer effektiv sveiping handlet halvpartene av videoene om å bli større, sterkere og slankere. Etter mindre enn fem timer var det oppe i 90 prosent.

De siste fire dagene varierte det mellom 75 og 90 prosent.

Vi tester flere brukere

For å sjekke at dette ikke bare var et engangstilfelle, slettet vi alt på telefonen og opprettet en ny TikTok-bruker. Deretter gjorde vi akkurat det samme, bortsett fra én ting.

Denne gangen droppet vi å søke på «sixpack». Vi lot roboten sveipe tilfeldig helt til den kom over en av emneknaggene eller muskelkontoene på lista vår.

Feeden fylles igjen av muskler

Resultatet ble omtrent det samme. Det tok ikke lang tid før 90 prosent av det roboten fikk se var muskler.

For å være helt sikre, gjentok vi prosessen en tredje gang. Resultatet var fortsatt det samme.

Spørsmål til TikTok

TikTok har fått forelagt denne metoden og har ikke ønsket å kommentere ytterligere enn det som er gjengitt i teksten.