15 millioner kroner i offentlige sponsorpenger skulle gi sporten en opptur, men fylkesordføreren innrømmer at pengene kunne vært brukt på noe annet.
– Folk har vel dårligere tid og man må legge en del dager i det, bare for å trene opp knærne, sier Sondre Loftsgarden.
Den ihuga telemarkskjøreren fra Rauland prøver å forklare hvorfor telemarkkjørerne fra 90-tallet er borte.
I skibakker verden over er det ikke mange som han igjen.
Salget går nedover
Og salgstallene fra den største utstyrsprodusenten, Rottefella, gir dystre utsikter for den tradisjonsrike skiteknikken. 90 prosent av markedet er borte på verdensbasis.
I toppårene på midten av 90-tallet, solgte de 250 000 telemarksbindinger. I dag er salget redusert til 25 000 per år. Altså bare 10 prosent i forhold til da sporten var på topp.
– Mange har gått fra telemarkski til randonee ski, sikkert av den enkle grunn at det er lettere. Men det er mye kulere å kjøre på telemarkski, sier Trym Nygaard Løken, verdensmester i Telemarkkjøring fra 2019.
(Randonee ski er alpinski med løsbar bakbinding)
Sponset redningsaksjon
Tilbake i 2011 kom også daværende Telemark fylkeskommune på banen for å hjelpe sportens fremtid.
De besluttet å sponse Norges Skiforbund med to millioner kroner hvert år.
Totalt 15 millioner kroner ble brukt før de skjønte at det var dårlig butikk.
– Det var et ønske om å få telemarkskjøring inn som en OL-øvelse. Hadde vi greid det, ville det vært en fantastisk markedsføring av Telemark. Det har vi ikke fått til så langt, og vi er enige om at vi kunne brukt de pengene bedre, sier fylkesordfører Terje Riis Johansen (Sp).
– Er dette noe fylkeskommunen skal holde på med i utgangspunktet?
– Tanken var nettopp identitetsbygging. Vi ville løfte Telemark som begrep inn på den internasjonale arenaen. Hadde vi lyktes med det, ville det vært en kjempeinvestering for å få flere turister til Telemark. Men det målet er ikke nådd, sier han.
- Se mer i Dagsrevyen her