Hopp til innhold

Kunstbesøkende ble til teaterpublikum

Teater Ibsen lagde dekorasjoner til en stor kunstutstilling og rapporterte besøkende som eget publikum. Det har sørget for gode publikumstall de siste to årene.

Teater Ibsen på Klosterøya

ALLE TELLER: Teater Ibsen har regnet med besøkende til utstillinger og andre arrangementer der de har bidratt i sitt totale teaterbesøk.

Foto: Anne Lognvik / NRK

– Dette er ingen triksing med tall, sier direktør Gry Wie ved Teater Ibsen.

Gry Wie

Teaterdirektør Gry Wie avviser at Teater Ibsen har forsøkt å dekke over lavt besøkstall.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Teater Ibsen bidro i 2014 med dekorasjoner til «Misfornøyelsespark», som er ett av verkene i Christopher Nielsens separaratutstilling ved Henie Onstad Kunstsenter i Bærum. Utstillingen ble en stor suksess, og i 2014 og 2015 kom over 20 000 besøkende, noe Teater Ibsen rapporterte som sitt eget publikum i årsmeldinger og rapporter til Norsk Teater- og Orkesterforening, skriver Klassekampen.

Wie mener oppslaget i Klassekampen er et sensasjonsoppslag og at teateret på ingen måte har forsøkt å dekke over det egentlige besøkstallet ved teateret.

– Jeg synes det er riktig at vi tar med alt, og vi har helt åpne statistikker. Og hva er egentlig egen scene på et regionteater? spør hun.

I alt hadde Teater Ibsen 27920 besøkende i fjor, og 7790 av dette utgjorde besøkende i Christopher Nielsens «Misfornøyelsespark». Dermed utgjorde kunstbesøket mer enn en fjerdedel.

Systemets feil

Gry Wie mener problemet ligger i rapporteringssystemet for teatrene.

– Rapporteringssystemet er misvisende. Det er en stor risiko at alle rapporterer inn forskjellig. Vi skiller ut egen produksjon, og vi mener det er en forpliktelse å bidra i lokal kultur.

Norske teatre må hvert år sende inn oversikt over besøkstallene sine til Norsk Teater- og Orkesterforening (NTO). NTO kvalitetssikrer tallene og videresender dem til Kulturdepartementet.

Ifølge Klassekampen lagde Teater Ibsen i 2014 dekorasjoner til utstillingen «Jeg er bare en enkel konseptualist» ved Henie Onstad Kunstsenter i Bærum. Både i 2014 og 2015 rapporterte teateret besøket til denne utstillingen som sin eget, skriver Klassekampen.

I 2011, 2012 og 2013 bidro Teater Ibsen med en inspisient til Fyrverkerikonserten med Marinemusikken i Horten og telte konsertpublikummet som sitt eget, skriver avisa.

Også ved andre teatre

Georg Arnestad

Kulturforsker Georg Arnestad mener denne type telling gir et feilaktig inntrykk av publikumstallet.

Foto: Tone Merete Lillesvangstu / NRK

Også andre regionteatre som Nordland Teater, Hålogaland Teater og Scenekunst Østfold har på likende vis oppført publikum som sitt eget der teateret bare har bidratt, skriver Klassekampen.

Seniorrådgiver og kulturforsker Georg Arnestad ved Høgskulen i Sogn og Fjordane sier teatrene ikke gjør noen ulovlig, men at det er et utbredt problem at teatre «sminker» besøkstallene sine,

– Teatrene teller det som kan telles, nesten uansett hvor liten del av produksjonen de selv står for. Deres bidrag kan være beskjedent, sier han til Klassekampen.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark