– De fleste ulykkene på sykkel blir ikke meldt til politiet, og kommer dermed ikke med i den offisielle ulykkesstatistikken, sier forskningsleder Torkel Bjørnskau ved Transportøkonomisk institutt til NRK.
Nylig skrev NRK om Tønsberg bydrift som har satt opp fartshumper for syklister mellom den gamle trehusbebyggelsen i Nordbyen.
– Noen raser av gårde som om de er med i et sykkelløp. Syklister som kommer der i 30 kilometer i timen representerer en fare, sa da Fabian Stang som låner et hus i nabolaget.
Han har sett nestenulykker og lagde en fartshump ved huset sitt. Den ble tatt bort, forteller han.
Skyteskive
Bjørn Arild Øhre, leder Tønsberg Cykkelklubb sier syklister som ikke tenker på sikkerhet ødelegger for andre.
BRUKE HODET: Bjørn Arild Øhre, leder Tønsberg Cykkelklubb sier syklister kommer langt med sunn fornuft langs veien.
Foto: Privat– Syklister blir fort en skyteskive i trafikken, men det er verstingene som ikke tar hensyn. Sikkerheten er viktig for barn og voksne, og det hender at vi må irettesette voksne som sykler, sier han.
Store mørketall
Torkel Bjørnskau anslår at antall sykkelulykker i Norge er syv-åtte ganger høyere enn det som kommer fram i statistikken.
– Få av ulykkene involverer fotgjengere, sier han.
Oslo legevakt gjorde en kartlegging av alle sykkelskader som kom til behandling på legevakta i 2014.
Over 2000 syklister ble registrert. De aller fleste ble skadet i eneulykker, kun 300 skjedde i forbindelse med en kollisjon.
Ti personer ble skadet i sammenstøt med en fotgjenger. Halvparten ble skadd i møte med bil og 25 prosent i møte med en annen syklist.
– Det er ikke noe tvil om at eneulykkene er mest vanlig, sier forskeren. Samtidig er det disse ulykkene vi vet minst om, siden de nesten aldri registreres, sier Bjørnskau.
FORSKER: Torkel Bjørnskau ved Transportøkonomisk institutt forsker på atferd og sikkerhet i trafikken.
Foto: Svein Erik DahlSkal forebygge ulykker
Rune Kippersund, folkehelsesjef i Vestfold fylkeskommune har vært med å utvikle et prosjekt som skal forebygge sykkelulykker.
– For å forebygge ulykker trenger vi mer data, sier han.
FOREBYGGE: Folkehelsesjef i Vestfold vil forebygge ulykker på sykkel og etterlyser mer informasjon om ulykker.
Foto: Helena Rønning / NRKNå vil han inngå et samarbeid med sykehus og legevakt for å få utlevert informasjon fra pasienter som behandles for sykkelrelaterte skader, om hvor og hvordan ulykken skjedde.
– Nå er det laget en prosjektidé. Nå skal vi jobbe med å utvikle den i praksis og forsøke å skaffe økonomi til å gjennomføre, sier Kippersund.
Forsker Torkel Bjørnskau er positiv til dette.
– Dersom man finner konkrete steder der det er en opphopning av ulykker, kan man jobbe med forebyggende tiltak og redusere antall ulykker.