Stor suksess for Fyresdal-vann

Salget av kildevann fra Fyresdal har tatt helt av. - Vi satser på å være markedsledende innen tre-fire år, sier Coca-Cola.

bonaqua
Foto: Anette Lieng Håkonsen / NRK

 - Salget av kildevann fra Fyresdal har oversteget alle forventninger! jubler kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, Stein Rømmerud.

Coca-Cola og Telemark Kildevann i Fyresdal inngikk en tappeavtale for to måneder siden, og har allerede tatt markedsandeler fra Imsdal og Olden.

- Over all forventning

Coca-Cola kompaniets operasjonsleder i Norge, Richard Harris, kalte Fyresdal-vannet attraktivt vann da han informerte om tappeavtalen for to måneder siden.

Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud må nå kikke rett til værs for å følge salgskurven i butikkene, etter kun to måneder.

- Det har gått bedre enn forventningene. Vi må innrømme at vi bomma litt da vi skulle forutsi salget. Vi har solgt over all forventning så langt, og det er jo veldig gledelig både for oss og bedriften i Telemark.

Det er solgt 1,3 millioner liter, eller 2,6 millioner flasker, med BonAqua Silver, som inneholder vann fra Fyresdal, på to måneder. Etter pangstarten har Coca-Cola forhåpninger om å gjøre et innhogg i markedet.

Markedsleder

- Vi har tatt opp jakten på de tunge aktørene som er Imsdal og Olden. Hvis det fortsetter med den økningen vi har nå, vil BonAqua Silver med vann fra Telemark bli markedsledende innen tre, fire år, mener Rømmerud.

I reklamene for vannet blir Telemark sterkt profilert, og Telemark er visstnok et godt varemerke for Coca-Cola.

- Det er veldig mange som forbinder Telemark med natur, renhet og ekte norsk. Det er også faktorer som klinger bra når det gjelder vann. Så vi har god tro på navnet Telemark også i den forbindelse.

Luksusproblem

Kildeeier og styreleder i Telemark Kildevann, Bjørn Bunæs, har et luksusproblem nå. Han føler knappheten på lokal arbeidskraft.

 - Det er klart en utfordring, ikke minst i Fyresdal. Men vi har, bank i bordet, klart det til nå, både med hjelp fra inn og utland.