– Det er veldig gøy og veldig krevende. Vi får testet motivasjonen veldig godt.
Det sier Emilie Andresen. Hun er student på Pilot flight academy på Torp flyplass i Sandefjord. I kullet er det tre kvinner.
På verdensbasis er drøyt 5 prosent av pilotene kvinner, ifølge internasjonalt nettverk for kvinnelige piloter.
Stort behov
Også i Norge er andelen kvinner bak spakene lav.
Nå har pilotskolen søkt fylkeskommunen om 500.000 kroner til markedsføring for å rekruttere kvinner til flyveryrket.
– Bransjen kommer til å trenge mange flere piloter fremover, da kan man ikke fokusere på halve befolkningen. Det sier daglig leder Frode Granlund.
Flyprodusenten Boeing estimerer at det blir behov for 6000 nye piloter årlig i Europa de neste 20 åra. Da må det rekrutteres.
Student Emilie Andresen har alltid drømt å bli pilot, ettersom hennes far er pilot.
– Vi stiller på lik linje som menn, sier Andresen.
Hun får støtte av medstudent Mina Abdollahi.
– Jeg tror mange jenter tenker at det er vanskelig å jobbe som pilot og ha et familieliv, men mange har fått det til, sier hun.
Gode rollemodeller
Generalsekretær Katinka Riksfjord Sporsem i Norsk Flygerforbund mener det vil bli bedre arbeidsmiljø når begge kjønnene representerer luftfarten.
– Vi trenger synlige rollemodeller som snakker om yrket, sier hun.
Sporsem er glad for at pilotskolen satser på kvinner. Ifølge daglig leder Frode Granlund var det i høst 20 prosent kvinner på utdanningen.
– Nå er målet 35 prosent. Jeg er optimistisk, sier han.
Lav andel kvinner
I SAS var 3 prosent av pilotene kvinner i 2019. Flyselskapet ønsker seg større andel.
– Det gir et bredere utvalgt kandidater og en mer balansert gruppe ansatte for fremtiden, sier pressesjef John Eckhoff.
Flyselskapet var i ferd med å begynne satsingen på kvinner før pandemien, men prosjektet ble satt på pause.
– Vi har fortsatt ambisjoner om å øke kvinneandelen, sier Eckhoff.
Går i arv
Bengt Svendsen, seksjonssjef for Luftfart på Universitetet i Tromsø, sier pilotutdanningen ønsker seg flere søkere.
Av 300 søkere er 10–12 prosent kvinner.
I motsetningen til enkelte private pilotutdanninger, stiller universitetet krav til realfagskompetanse.
Det betyr at elever allerede på ungdomsskolen må bestemme seg for om de vil søke realfag på videregående.
– Jentene som søker realfag, har gjerne tanker om å studere medisin eller fysikk. En ungdomsskoleelev tenker sjelden på det å bli pilot, sier Svendsen.
Han ser at pilotyrket gjerne går igjen i familiene til søkerne.
– Vi ser at mange har en far eller onkel som er pilot.