Hopp til innhold

Kommer båteierne til bunns i dette?

Mykt eller hardt bunnstoff? Meningene er delte. Eksperten gir deg svaret.

Båtpussen er i gang, og bunnstoff for flere hundre millioner kroner smøres på norske fritidsbåter. Men hva slags bunnstoff som er best for å hindre groe på båten er et evig debattema på opplagsplassene.

Båtpussen er i gang, og bunnstoff for flere hundre millioner kroner smøres på norske fritidsbåter.

Men hva slags maling som er best for å hindre groe på båten er et evig debattema på opplagsplassene.

Det eneste båteierne vi møtte var enige om, var at man ha bunnstoff.

– Ja, det vet jeg. Ellers gror det mye små skjell som er vanskelig å fjerne, og den går tregere i vannet, sier båteier Vidar Holm-Hansen.

Han får støtte av Kenneth Larsen.

– Blåskjell, ruer og mye dritt under båten gror uten å bruke det, sier han.

Ruer

Dette er et velkjent syn for mange båteiere som vil sikre seg mot ruer og annen groe.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Milliardbutikk

Hvert år brukes det i Norge over en halv milliard kroner på maling som skal forhindre at båten din blir en omreisende, undersjøisk urskog, og hjem for kolonier av ruer og skjell.

I Sandefjord finnes verdens største produsent av bunnstoff. Det ligger mye penger i å finne frem til det beste bunnstoffet. En av dem som forsker på temaet er kjemiker hos Jotun, Tonje Nordby.

Jotun, kjemiker

Tonje Nordby mener vi i nord har det lettere enn båteiere ved middelhavskysten.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Vi tester det vi holder på med nå til sesongen, ved å påføre maling på plater som vi skal sette ut i sjøen her i Sandefjord. Og så sender vi også dette til utlandet for å teste ulike farvann, sier hun.

– Vi klager mye i Norge på dette, men er det egentlig så ille?

– Her i landet har vi en kort, intensiv sesong som gjør at det gror relativt mye i den perioden. Men det er ikke sammenlignbart med Middelhavet eller Karibien, der er det mye tøffere forhold, forklarer Nordby.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ruer hos Jotun

Det er disse plageåndene båteierne vil til livs med bunnstoff. Ruer er et problem for eiere av fritidsbåter.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Rammer fritidsbåter oftest

Fritidsbåtene er spesielt utsatt, ifølge kollegaen hennes.

– Ja, det er fordi de ligger veldig mye stille, og seilingsfrekvensen er lav. Derfor fester det seg lettere på fritidsbåter, sier tekniker Dag Størkersen.

– Tror du etter hvert at vi klarer å finne et bunnstoff som gjør at ingenting klarer å feste seg?

– Nei, det tror jeg ligger langt fram i tid. Det blir i hvert fall vanskelig de nærmeste årene.

– Så å si alltid det beste stoffet

Men hva slags bunnstoff er best? Vidar Holm-Hansen sverger til følgende variant:

– Jeg bruker hardt, fordi jeg tror det glir bedre i vannet. Det soter ikke så mye av, heller, sier han.

Dag Størkersen i Jotun

Dag Størkersen er klar på hva som lønner seg å gjøre. Mange har misforstått, mener han.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Kenneth Larsen lar derimot lommeboka bestemme.

– Det hender ofte at jeg velger billige varianter. Jeg som har seilbåt er fornøyd med mykt stoff, og har en god opplevelse med det.

Her er uansett fasiten fra Jotuns tekniker.

– Diskusjonen går på fart. Mange misforstår ved å tro at det myke stoffet raskere blir polert bort. Men mykt, selvpolerende bunnstoff er så å si alltid det beste å bruke, forteller Størkersen.