Hopp til innhold

Ikke trygt med ståhjuling på sykkelstien

Trygg Trafikk er redd stillegående ståhjulinger blir trafikkfarlige når de neste år slippes løs. Bård Hoksrud mener at noen prøver å gjøre det til et større problem enn det er.

Segway, Svein Flagestad

Stillegående ståhjulinger er trafikkfarlig, hevder Trygg Trafikk. Det er få problemer i andre land, sier Frps Bård Hoksrud.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

– Dette er ikke verdens viktigste sak for oss. Men vi ser at det fungerer godt i andre land. Hvorfor skal det ikke gjøre det i Norge også, spør en noe forundret statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet.

Selv om det ikke er den viktigste saken for Høyre/Frp-regjeringen, var nyheten om at det skulle bli lov til å kjøre ståhjuling, noe av første som kom ut fra forhandlingene på Sundvolden tidligere i høst. Hoksrud tror ikke de vil bli en farsott.

Les også

– I mange land er de lov å bruke, uten at det har blitt kaos. Dessuten tror jeg ikke gud og hvermann kommer til å skaffe seg en slik. De koster tross alt fra 30–70 000 kroner.

Ikke trygt med ståhjuling

Trygg Trafikk er mener at det er mange grunner til at det ikke vil fungere like positivt som Hoksrud tror. Brita Straume er fylkesleder i Trygg Trafikk i Telemark.

– Trygg trafikk tror ikke vi trenger slike doninger. Og når det gjelder sykkelstier og fortau, er det allerede trangt om plassen der fra før. I tillegg prøver myndighetene å få nordmenn til å bevege seg mer. Enten på sykkel eller til fots. Da er ikke en ny elektrisk doning noe svar.

Solvik-Olsen og Hoksrud

Bård Hoksrud og Ketil Solvik Olsen i Samferdselsdepartementet mener at problemene med ståhjulinger er overdrevet.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Trygg trafikk er også redd det blir mer trafikkfarlig med ståhjulinger på gang- og sykkelveier.

– De er elektriske og dermed stillegående. Blir det en ulykke mellom små barn og en tung ståhjuling, er det barna som er den tapende part.

Samme debatt for 20 år siden

Bård Hoksrud mener at funksjonshemmede kan ha nytte av ståhjulinger og at de kan få samme dispensasjon som rullestolbrukere. I tillegg minner det Hoksrud om en debatt vi hadde for 20 år siden.

– Da skateboarddebatten raste, var det mange som sa at de var farlige, og de var jo også forbudt en periode. Det var mye skepsis, men vi ser nå at det er lite problemer forbundet med dem. Etter hvert som vi får erfaringer, kan det hende at det blir hjelmpåbud eller at det blir innført andre sikkerhetsregler på styåhjulingene, sier Hoksrud.

Brita Straume

Brita Straume mener det ikke er plass til både ståhjuling og sykler på gangveiene.

Brita Straume er naturlig nok ikke enig og viser til at Vegdirektoratet vurderer å klassifisere ståhjulinger som moped.

Blir det resultatet, er det helt klart at ståhjulingen ikke har noe på fortauet å gjøre.

Kommer til våren

Når skal ståhjulingen bli lovlig i Norge, Bård Hoksrud?

– Vi tar sikte på at det skal skje til våren. Nå ligger det en utredning til behandling i Vegdirektoratet.

– Da må vi huske på en ting, skyter Brita Straume inn. Han som oppfant ståhjulingen, mistet kontrollen, kjørte utfor et stup og omkom.

Neste år er det uansett store sjanser for å møte en ståhjuling på en sykkelsti nær deg.