Skademelding til forsikringsselskap: «Drone angrepet av gås»

Dyr går igjen i flere av sommerens mer spesielle eksempler på skademeldinger.

Gåsa

FIKK SKYLDA: En drone skal ha blitt ødelagt etter et ublidt møte med en gås. Fuglen på bildet er uskyldig i denne sammenheng.

Foto: Tor Øystein Osa Michalsen

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

Sommeren 2021 har tradisjonen tro bidratt med flere gode historier i form av pussige skademeldinger til forsikringsselskapene.

Gjensidige Forsikring har delt noen av dem, og ofte er dyreriket godt representert.

Et par eksklusive solbriller fra Gucci endte ifølge en kunde opp som nattmat for en hund.

En oppblåsbar flamingo dro til sjøs på egen hånd, etter at noen angivelig hadde tuklet med fortøyningen.

En rev er hovedmistenkt for å ha stukket av med en grisedyr joggesko.

Ja, også var det gåsa da, som skal ha gått til angrep på en drone i lufta. Eieren ville gjerne ha erstatning for det ubemannede luftfartøyet, som fikk en ublid skjebne i møte med et fjellvann.

For å si det litt enkelt: Det var ikke alle som fikk utbetalt erstatning.

Veps ødela sexleketøy

Sommeren nærmer seg slutten, noe som tradisjonelt betyr mye å gjøre for forsikringsbransjen i Norge.

For selv om de fleste av oss ferierte innenlands i år også, kan det fortsatt skje ulykker.

Det har blant andre kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad og kollegene i Gjensidige forsikring fått erfare.

Bjarne Aani Rysstad er kommunikasjonssjef i Gjensidige skadeforsikring.

Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige Forsikring.

Foto: Mats Stordal / Mats Stordal

– Det store flertallet av henvendelsene gjelder tradisjonelle saker, men hvert år kommer det en del spesielle historier, forteller han.

Paret som ville ha erstatning for en ødelagt «womanizer» (sexleketøy) for eksempel. En veps hadde visstnok bygget bol på innsiden.

Noen unger brukte en iPad til å filme gjennom en brødpose under vann. Om den ble ødelagt? Ja. Foreldrene ønsket erstatning.

Pandemien har også bidratt til nye varianter av skader.

En kunde ønsket for eksempel å avbestille ferien fordi han hadde hørt på nyhetene at de måte bruke ansiktsmaske på flyet.

Munnbind på SAS-fly

Forsikringskunden ville ikke bruke munnbind på fly under pandemien, og ønsket derfor reiseutgiftene refundert. Her fra et SAS-fly der passasjerene følger reglene. Ingen av personene på bildet har noe med denne saken å gjøre.

Foto: Kari Skeie

– Har du inntrykk av at mange «prøver seg»?

– Det er det en del eksempler på. Vi har jo ulike filtre som fanger opp det som virker mistenkelig. Men at forsikringssvindel også gjelder innen reise, er helt åpenbart, bekrefter Rysstad.

Han legger også til at mange sannsynligvis ikke tenker seg godt nok om, og i ettertid innser at kravet om erstatning kanskje var noe urealistisk.

Nedgang i antall saker

For flere av selskapene har antallet saker i forbindelse med reise gått ned de to siste somrene. Årsaken er med stor sannsynlighet relatert til korona, og at langt færre har reist til utlandet.

Tryg Forsikring hadde bare halvparten så mange saker denne sommeren som de hadde siste normalår før korona, tilbake i 2019.

Gjensidige har i juli 2021 registrert nærmere 5.000 skademeldinger i forbindelse med reise. I samme periode for to år siden, var tallet 6850.

I Europeiske Reiseforsikring (IF), erfarer de imidlertid at antallet skader har holdt seg relativt stabilt.

Årsakene til skadene har derimot forandret seg i den aktuelle perioden.

For eksempel har det økende antallet båter ført til langt flere saker der mobiler har blitt mistet over ripa.

Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring.

Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring. Han kan melde om ca. 75.000 skadesaker gjennom hele pandemien.

Foto: KILIAN MUNCH

– Mobiler som blir stjålet eller knuses har vi også mye av, opplyser Andreas Bibow Handeland til NRK. Han er kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Det har også vært mange saker i forbindelse med karantene, forteller han.

For eksempel at folk enten blir lenger på en hytte eller et hotell enn planlagt.

– Eller at de ikke får dratt på en reise fordi de blir plassert i det vi kaller en myndighetspålagt karantene.

Mer om koronaviruset

Status Norge

Sist oppdatert: 07.12.2021
24 384
Smittede siste 7 dager
320
Innlagte
1 096
Døde
4 229 770
Vaksinerte

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark