Slik demper du eksamensangsten

– For noen blir eksamensangsten helt lammende, sier rådgiver.

studenter på eksamen i 1991

Eksamenstiden er en stressende periode for mange studenter. For noen blir angsten så stor at det går utover eksamensresultatet. (illustrasjonsbilde)

Foto: CARSTEN LUNDAGER / NTB scanpix

Håndflatene blir klamme av svette, magen velter rundt, det prikker i kroppen, du skjelver, mister matlysten og sover dårlig. For noen tar nervene overhånd på eksamensdagen.

Alle skal ha en viss spenning i kroppen før eksamen, ifølge rådgiver Thorvald Abrahamsen ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Men det er i det øyeblikket den spenningen blir så stor at den blir ødeleggende, at det er litt skummelt, sier han.

– For noen kan eksamensangsten bli så stor at den blir lammende og man klarer ikke å prestere det man virkelig er god for.

Hvordan gir det utslag?

– Det mest kjente er at man får totalt jernteppe. Mange har opplevd at det blir helt svart og at de ikke klarer å få frem noe. Andre spyr om morgenen, de blir helt lammet og klarer ikke å tenke rasjonelt. For dem er det ganske alvorlig.

Til tross for at de har lest?

Thorvald Abrahamsen.

Thorvald Abrahamsen understreker at mat og søvn er viktig for å prestere på eksamen.

Foto: Anette Dotseth Stensholt / NRK

– Ja, til tross for at de har lest, og kanskje nettopp fordi de har lest og har så store ambisjoner for seg selv og hva de skal kunne oppnå. De som ikke har lest, kan også få en eksamensangst, men den er da ganske naturlig og den bør man kanskje ha når man ikke har forberedt seg, sier Abrahamsen.

Les også:

Rådgiverens seks råd

Han har flere tips til hvordan studenter skal klare å senke skuldrene i eksamenstiden og på eksamensdagen:

  • Visualiser hva det vil si å ha eksamen på forhånd. – Da kommer ikke dagen så uventet fordi en har oppsøkt det stedet inni seg flere ganger på forhånd.
  • Vær positiv. – Tenk positive tanker og ikke vær sammen med studenter som drar deg ned.
  • Se eksamen i perspektiv. – Verden går ikke under om du får en dårlig karakter eller stryker. Det går alltid an å ta den om igjen.
  • Senk skuldrene og ta deg noen velfortjente pauser i eksamenslesningen.
  • Spis og sov godt. – De fysiologiske behovene er der, selv på eksamensdagen. Det er viktig å spise godt og sove godt for at du skal kunne holde konsentrasjonen oppe gjennom eksamensdagen.

– Mange «flinke piker»

Høgskolen Abrahamsen jobber på, tilbyr studentene en forelesning om stressreduserende strategier en gang per semester. Studentene får råd og møter andre med de samme utfordringene.

Hit er det flest kvinner som kommer.

– Jeg tror det er mange «flinke piker». Det er jo et kjent begrep innenfor psykologien – kvinner som er vant til å måtte prestere for å hevde seg og som har veldig store forventninger til seg selv. Mennene har litt lavere forventninger og en litt mer avslappende holdning til det å prestere på eksamener, sier han.