Hopp til innhold

Svømmeopplæringen under lupen

Svømmeopplæringen er svært varierende fra skole til skole. Nå skal det kartlegges hvor mye elevene egentlig kan etter å ha hatt svømming på skolen.

Svømmeundervisning

Mange foreldre velger å betale for svømmeundervisning for sine barn, istedenfor å stole på at svømmeundervisningen i skolen skal være tilstrekkelig.

Foto: SCANPIX / NTB scanpix

I svømmehallen på Heistad i Porsgrunn er det livlig på kveldstid. En gruppe barn får svømmeopplæring i regi av den lokale svømmeklubben, Poseidon.

Kan ikke svømme

Mange foreldre velger å betale for svømmeundervisning for sine barn, istedenfor å stole på at svømmeundervisningen i skolen skal være tilstrekkelig.

Tall fra Svømmeforbundet og Gjensidigestiftelsen viser at bare om lag halvparten av barn under 10 år kan svømme. Spesielt er det mange barn med foreldre som ikke kan svømme i denne gruppen.

Læreplanen sier at elevene skal være svømmedyktige og trygge i vann etter 4. årstrinn. Et minimumskrav er 10 timer svømmeundervisning. I dag er det stor forskjell på hvordan dette følges opp.

Ifølge Klassekampen får elever i Tromsø 45 timer svømmeopplæring, mens elever i Drammen får 15 timer og i Oslo får elevene 10 timer i løpet av hele barneskolen.

Les også:

Svømmeundervisninga i skolen er veldig varierende. Myndighetene vil kartlegge hvor mye elevene egentlig lærer og om opplæringa som blir gitt er tilstrekkelig.

Starter evaluering av svømmingen

De fleste skoleelevene blir evaluert gjennom systemet "Vokal" fra selskapet

Fredrik Pharo i Conexus

Fredrik Pharo sier evalueringsverktøyet skal brukes for at kommunene skal kunne kartlegge hvor mye elevene har lært av svømmeundervisningen som gis.

Foto: Harald Inderhaug

Conexus. Hittil har det vært kunnskaper innenfor matematikk og norsk som er blitt vurdert. Nå er også svømming innlemmet i programmet.

– Svømmeundervisningen er ganske varierende fra kommune til kommune. Ved å kartlegge på denne måten så kan vi fokusere på den faktiske opplæringen, sier Fredrik Pharo i Conexus.

Kartleggingsverktøyet, som er et samarbeid med Svømmeforbundet, har som mål at flere barn skal bli svømmedyktige etter svømmeopplæring i grunnskolen.

– Ikke nok med 10 timer opplæring

Per-Ludvig Kjendlie er 1.-amanuensis ved Politihøgskolen. Han har forsket på forskjellene mellom læring av svømming i basseng i stille vann, og i vann som beveger på seg utendørs. Han mener 10 timers svømmeundervisning ikke er ok for de fleste.

Det høres veldig lite ut, og de aller fleste barn trenger flere timers svømmeopplæring. Fra 40 til 50 timer er det som regnes som bra nok for at barna skal bli trygge nok i vannet.

– Hvem er det som ikke lærer å svømme dersom de kun får 10 timers opplæring?

– Det er barn som ikke har badet så mye før, og som kommer inn i svømmeopplæringen med blanke ark. De er kanskje usikre på vann og trenger også lang modningstid.

Han sier at konsekvensene kan bli store dersom stadig flere barn ikke får den opplæringen de har behov for.

Det er jo alltid en fare for å drukne om man ikke kan svømme. I tillegg til det er svømming en forutsetning for det vi driver med på fritiden, å være på ferie ved vann, fisketurer og båtturer, sier han.

Setter i gang tilsyn med undervisningen

Høsten 2013 satte Kunnskapsdepartementet i gang et nasjonalt tilsyn med

Kristin Halvorsen på SVs valgvake

Tidligere Kunnskapsminister Kristin Halvorsen innførte tilsynet med svømmeundervisninga i skolen over hele landet.

Foto: Vilde Helljesen / NRK

svømmeopplæringen. Undervisningen over hele landet skal evalueres for å se om den oppfyller målene for svømmeopplæringen.

– Vi ser at det å føre tilsyn er virkningsfullt og vil derfor følge opp skolene for å kontrollere tiltakene og kvaliteten på dem, sa Kunnskapsministeren den gang, Kristin Halvorsen.

Det er fylkesmenn over hele landet som har ansvaret for tilsynet og skal rapportere inn til departementet i løpet av februar 2014.