Hopp til innhold

Denne erstatter 6000 lastebiler på veiene

Tungtransporten gjennom Holmestrand sentrum har lenge vært et problem. Nå skal et selvdrevet skip løse trafikkproblemene.

Fartøyet Therese på Langøya i Holmestrand.

DRONNING, MEN IKKE PÅ SKI: Fartøyet er oppkalt etter vår egen dronning på ski, Therese Johaug.

Foto: Theo Aasland Valen / NRK

CO₂ i atmosfæren
426,9 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

På dekket er det plass til 16 lastebilhengere, og skipet er oppkalt etter vår egen skidronning, Therese Johaug.

Fartøyet frakter de tunge transportene som skal til Langøya, forteller direktør i Noah, Tove Stuhr Sjøblom.

– Den går direkte fra Moss til Langøya, så vi slipper all tungtransporten gjennom sentrum.

Redusert fotavtrykk

Noah, som driver med avfallshåndtering, vil dermed fjerne 60 prosent av lastebilene som skal til Langøya fra veiene fremover, og som måtte kjørt gjennom Horten og Holmestrand sentrum.

Dette utgjør 6000 lastebiler og 12.000 vendinger i trange bysentra.

– Det er betydelig redusert fotavtrykk her i byen, sier Sjøblom.

Direktør i NOAH, Tove Stuhr Sjøblom og varaordfører i Holmestrand, Jan Fredrik Vogt fra Fremskrittspartiet.

Tove Stuhr Sjøblom er direktør i Noah, og Jan Fredrik Vogt er varaordfører i Holmestrand.

Foto: Theo Aasland Valen / NRK

Betyr mye for byen

– Dette er svært gledelig, sier varaordfører i Holmestrand, Jan Fredrik Vogt (Frp)

Han sier dette er stort.

– For oss betyr det enormt mye å få tungtransporten av veien og over på fartøy som dette. Det er fantastisk spennende.

Han tror det blir mindre støy og bråk når tungtransporten fraktes sjøveien.

– Jeg tror det blir mye stillere, sier han.

Båten har vært i drift i en uke, og har hatt avgang en gang om dagen. Det skal etter hvert økes til to ganger daglig.

Les også Selvkjørende skip erstatter lastebiler: – Dette er fremtiden

De autonome fartøyene klargjøres i disse dager for transport av kontainere mellom Moss og Holmestrand. Her ved kaia i Horten.

Hei

Takk for at du leser. Har du tips eller innspill til denne saken eller andre ting vi bør skrive om? Send meg gjerne en e-post!