Hopp til innhold

Selger båter som bare det

BAMBLE (NRK): Mens snøen laver ned, opplever båtbransjen gode tider. Enkelte forhandler ser så vidt båtene før de forsvinner ut. Og båtmessene selger 50 prosent mer utstillerplass. Men det er ikke sikkert alle får båtplass.

Tomme båtplasser

Gjermund Walle har en fin utsikt over båthavnen sin. Og her kommer det flere nye båtplasser, men ventelisten er lang.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Gjermund Walle, Valle båthavn

Gjermund Walle får med det nye havneanlegget rundt 260 båtplasser, men alle er opptatt. – Det blir ikke en eneste ekstra båtplass ledig, sier Gjermund Walle.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

På Valle i Telemark bygges det nye båtplasser. Gjermund Walle har leid ut båtplasser siden 1986. Og nå utvider han med to nye brygger. Men nye båteiere har ikke en sjans til å få plass her.

– Nei, det er ikke noen ledige. Jeg har en god del kunder som skal forandre på plassene sine, noen trenger større plasser. Og så er det noen få andre fra en veldig lang venteliste som får plass. Det meste av det vi gjør er for å forbedre det vi allerede har, sier Gjermund Walle.

Siste sjanse

Walle tror at mange at de som kjøper båt nå, er folk som vil ha nyere og større båter.

– Er det noen av mine kunder som planlegger å kjøpe ny båt, må de ringe hvis båten er bredere enn før. For nå er det siste sjanse til å få en bredere båtplass. Nå prøver jeg å legge et puslespill som går opp. Og slik at alle blir fornøyde.

Mangler båter

Gøran Jensen, Telemark Lystbåtformidling

Gøran Jensen, Telemark Lystbåtformidling, klarer ikke skaffe nok båter

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Telemark Lystbåtformidling er en av dem som merker pågangen av båtkjøpere.

Båtsalget er veldig bra. Vi har faktisk et problem med å få tak i nok bruktbåter. Vi har veldig mange henvendelser på folk som ønsker å kjøpe båt. Men vi har et luksusproblem. Det er ikke mange båter til salgs, så vi sliter med å få tak i nok båter, sier Gøran Jensen i Telemark Lystbåtformidling.

For Jensen har sommersalget blitt vintersalg.

– I vinter har jeg solgt båtene på dagen, faktisk. Det er sånn det pleier å være på sommeren. Det er uvanlig at det så bra salg på vinteren. Jeg har en venteliste på folk som vil ha sånn og sånn båt, sier Jensen.

Fra Øst-Europa

Klaudia Jurek

Klaudia Jurek er en av mange som vil kjøpe båt nå på vinteren

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Mens jeg gjør intervju med Gøran Jensen kommer det en kunde inn. Klaudia Jurek er en av de mange som ser etter en båt.

– Vi er på jakt etter en båt til eget bruk. Jeg liker å fiske, og å være på sjøen i fritiden, sier Klaudia Jurek.

Hun er innflytter i Norge, og kommer fra Polen.

– Vi har en båt, men ønsker en større. Heldigvis er det ikke så vanskelig å finne en båt. Vi har funnet en Selva som vi ønsker å kjøpe, sier Jurek.

Og båtformidleren kan bekrefte at båtbransjen har fått ny kundegruppe.

– Østeuropeere er en ny kundegruppe i Norge. De kjøper gjerne små skjærgårdsjeeper, båter som kan brukes til fiske. Det er veldig populært blant østeuropeere, sier Gøran Jensen.

Nye båtplasser

Her klargjøres nye båtplasser på Valle i Telemark

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

På venteliste i over 20 år

Pågangen for båtplasser er stor i Bamble. Det ligger mange hytter i skjærgården, og langs kysten der.

– Det står vel over 250 på venteliste, men jeg er ikke sikker på om alle lever. Jeg tror det er personer som skrev seg på listen allerede i 1992, sier Gjermund Walle, Valle båthavn.

To flotte somre

Selv om det kan være vrient å få tak i en båtplass langs Oslofjorden, er båtinteressen stor. Og årsakene til det er flere.

– Vi har hatt to fine somre på rad. Renta er lav hvis du skal låne penger til båt. Og det har vært solgt lite båter siden finanskrisen. Så nå begynner etterspørselen å bli større enn tilgangen på båter. Markedet er i ferd med å snu, forteller Gøran Jensen.

Det er ingen båttyper som skiller seg ut.

– Vi har veldig mye forespørsel på båter opp til 23 fot med påhenger. Påhenger er veldig populært i Norge på grunn av skjærgården og at det er grunt mange plasser, og det er billigere vedlikehold. Båter opp til en fem–seks hundre tusen er populære. Både daycruisere, bowridere og skjærgårdsjeeper, sier Jensen.

Store båter

Petter Nystrøm, daglig leder Italmarin

Petter Nystrøm, daglig leder, Italmarin, forteller om en jevn strøm av interesserte båtkjøpere

Foto: Italmarin

Også de som selger store båter merker økt pågang. Der er det ikke fullt så mye fart, men salget går jevnt og trutt. Italmarin i Drammen selger båter i 40–50 fots klassen.

– Vi har solgt en god del båter som klargjøres for levering rundt påske. Alle sammen er mellom 42 og 46 fot. Vi har merket en god økning på etterspørselen. Allerede første dag etter nyttår var det bra med kunder i butikken. Det lover i hvert fall godt for resten av sesongen, sier Petter Nystrøm, daglig leder, Italmarin.

Når det gjelder store båter, så er ikke Nystrøm bekymret for at de ikke skal skaffe båter, men skal båtene på sjøen før sommeren, har man ikke all verdens tid.

– Foreløpig har vi båter igjen å selge. Og flere båter er på vei fra Italia. Det meste er flybridge båter på over 40 fot, så foreløpig skal det går greit, sier Petter Nystrøm.

Far og mor på 60

Frode Sundsdal og Dreier Sivertsen

Frode Sundsdal, eier av Tønsberg Boatshow, forteller at snittalderen på kjøperne i dag er 60 år.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

Frode Sundsdal, eier av Tønsberg Boatshow, tidligere Båtmessa i Tønsberg, forteller om en stor økning på interessen rundt båter.

– Jeg har snakket med båthandlere her i Tønsberg. Og de melder om salg både på lille julaften og julaften. Og på båtmessene er det solgt 50 prosent mer utstillerplass. Det forteller mye om interessen forhandlere og importører ser. Det satses mye på utstillinger fremover, sier Sundsdal.

Og den aldersgruppen som kjøper flest båter er de på 60 år.

– De fleste som kjøper båter er far og mor på 60 år. Så vi har fått en rekke rapporter som forteller oss hvordan vi skal klare å tiltrekke oss yngre mennesker, og få de til å trekke til sjøen. For snittalderen på dem som kjøper båt er 60 år, og det er litt spesielt, sier Frode Sundsdal.

Vannscootere

En båtkategori som det har vært mye turbulens rundt de siste årene er vannscootere.

– Det som er spennende er at det ble solgt mange vannscooter som det er veldige restriksjoner. Vestfold Maritim solgte bortimot 85 vannscootere. Det er jo et marked som har hatt et voldsom oppsving. De blir mer miljøvennlige, stillere, mindre klager på de.