Politiets operasjonsleder Gisle Småge bekrefter hendelsen overfor NRK.
Nødetatene er på vei til flyplassen nå, opplyser politiet klokken 20 torsdag.
Måtte snu etter take off
Flyet var et Widerøe-fly fra Skien til Bergen klokken 19.50. Flyet med rutenummer WF 0524 måtte snu på grunn av røyken inne hos flyverne, opplyser flyplassjef Magne Ryggetangen på Geiteryggen.
Charlotte Apelthun, Tina Levorsen og Joon Petter Rudberg var om bord i flyet på vei til Bergen.
Foto: Roald Marker / NRKAlle passasjerene er ute av flyet og skal være i god behold. Det var 18 passasjerer om bord i flyet.
Klokken 20.10 opplyser politiet at de drar fra flyplassen.
– Det var ikke en brann, men røyk fra motoren som hadde sivet inn i cockpit, sier operasjonsleder Småge.
– Vi opplevde det som ganske dramatisk
– Vi opplevde det som ganske dramatisk. De opplyste om at det var røykutvikling i cockpiten, og det er ikke noe man ønsker skal skje. Det var ubehagelig, sier passasjer Joon Petter Rudberg.
– Jeg tenkte at det kom til å gå bra, for det gjør som regel det. Men jeg lurte på hvordan det kom til å arte seg ved landing, evakuering og opplegget etterpå. Og det gikk ganske knirkefritt. Det var flinke til å ta vare på passasjerene, sier han.
Han har vært på tur med venninnene Charlotte Apelthun og Tina Levorsen, og var på vei til Bergen.
– Vi fikk egentlig ikke vite at vi måtte snu. Så jeg, som er litt redd for å fly, fikk ikke med meg så mye, for jeg var småbekymret allerede før det skjedde noe. Så da det blinket i lamper og hjulet kom ut, så skjønte jeg at jeg ble ekstra nervøs, sier Levorsen.
– Men nå går det bra. Jeg kjenner at jeg har vært oppjaget, for jeg skjelver litt i kroppen, sier hun.
– Røyk og fly hører ikke sammen
– Vi vet ikke så mye om denne saken ennå, annet enn at det var røyk i cockpit etter avgang, sier Widerøes kommunikasjonsdirektør, Richard Kongsteien.
Han sier at da røyken ble oppdaget, så snudde maskinen og landet normalt.
– Det er ikke en ukjent problemstilling at ved oljelekkasje i motoren så trekker maskinen røyk inn i cocpit. Da er rutinen å snu, for røyk og fly hører ikke sammen, sier Kongsteien.
Han forteller at Widerøe-flyet blir stående i Skien, og selskapet sender teknikere for å kontrollere årsaken til røykutviklingen.