Nyheten ble kjent klokka 11.45 på kantina til verftet. De ansatte skjønte hva som var på ferde da de kom til spisepause. I hjørnet sto det flere store bløtkaker. Ett sikkert tegn på nye kontrakter.
Da verftsdirektør Lars Ivar Bøe kunngjorde nyheten på slaget kvart på tolv brøt applausen løs. Klubbleder Alf Kåsene var en av dem som applauderte.
– Vi var mange som klappet for kontrakten. Det er klart vi blir glade når vi får sånne nyheter. Spesielt med tanke på at mange andre verft sliter.
Denne nyheten kunne vi lese tidligere denne uken. Da skrev avisa Fosna- Folket at 150 ansatte ved Rissa-verftet vil bli permitterte, og mellom 50 og 60 mister jobben. Nettopp derfor er også verftsdirektør Lars Ivar Bøe glad for kontrakten.
– En av våre mest trofaste kunder, Island Offshore, har inngått en kontrakt med oss på 1 mrd. og det er helt fantastisk, særlig slik markedet er nå, sier Bøe.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Lange tradisjoner
Den moderne verftshistorien i Brevik startet i 1916. Siden da har 200 skip blitt bygd der. Båtbygging i byen har tradisjoner helt tilbake til 1700-tallet.
De seneste 20 årene har verftet bygd mer enn 60 supply- og offshoreskip, mange av dem i samarbeid med Rolls-Royce. Skrogene blir bygd i Romania, tauet til Brevik og utstyrt videre der.
Les også:
Trofast kunde
Det er ikke første gang Vard Brevik bygger for Island Offshore. Akkurat nå ligger et skip ved kaia der montering av utstyr er i full gang. Et annet skip er ute på testseiling. At rederiet har valgt Vard Brevik nok en gang, tolker Lars Ivar Bøe slik:
– Det viser at samarbeidet har vært godt og at de har tillit til oss når de inngår en så stor kontrakt, forteller Bøe.
(artikkelen forteller under bildet)
Teknisk vidunder
Det nye skipet skal lyde navnet Island Victory og er 123 m. lang og 25 m bredt. Det har plass til et mannskap på 110, har helikopterlandingsplass og et bruksområde som spenner vidt. Herfra skal man kunne montere undervannsinstallasjoner helt ned til 3000 m. dyp. Designet står Rolls-Royce for og planleggingen har tatt 1 1/2 år.
– For å gi et bilde på dimensjonene kan jeg fortelle at vinsjen kan trekke 400 tonn. Et enkelt ledd på kjettingen veier 600 kilo, bolten vi bruker for å binde dette sammen veier 200 kilo, mens mutteren er på 40 kilo. Bøe må trekke pusten etter oppsummeringen av de enorme dimensjonene.
Kan brukes i mange farvann
Island Victory er ikke designet kun for Nordsjøen. I fremtiden vil oljeboring i arktiske strøk være aktuelt. Lars Stärk ved Vard Brevik har vært med på kontraktsforhandlingene.
– Island offshore har vært fremtidsrettet ved bestillingen av skipet. Det kan like gjerne utføre oppdrag i arktiske strøk som i Mexicogolfen. Det er Rolls-Royce som har designet skipet. Derfor er det fantastisk at vi får bygge det. Et så teknisk komplisert skip blir et kvantesprang for oss, sier en fornøyd Lars Stärk, mens han tar et velfortjent stykke bløtkake.
Idag er det 200 personer sysselsatt i verftet. Bygging og utstyring av Island Victory vil gi arbeid til 350 ansatte frem til juni 2016.