Hopp til innhold

Rasfare stoppet utbygging

I 1997 ble arbeidene på Hanekleivtunnelen stoppet, grunnen var rasfare.

Hanekleivtunnelen på E18
Foto: Tunheim, Ivar Jon / SCANPIX

Det var på høsten 1997 at entreprenøren PEAB sa stopp.

På det tidspunktet skulle tunnelen vært ferdig sikret av Statens Vegvesen.

PEAB mente at det rett og slett var for farlig å arbeide i deler av tunnelen slik tilstanden var, skriver Aftenposten.

Burde vært sikret bedre

I utsatte soner ble det forbudt å bevege seg. PEAB hentet inn geologisk ekspertise, som laget to rapporter om saken. Konklusjonen var at tunnelen burde sikres langt bedre.

Tidligere anleggsleder i PEAB, Kjell Roar Nordvik, var ansvarlig for selskapets arbeid i Hanekleivtunnelen og bekrefter at konklusjonen i rapportene var klare. Deler av sikringen var for dårlig.

Nye sikringstiltak

Etter rapportene ble det gjennomført nye sikringstiltak i tunnelen, men tiltakene var åpenbart ikke nok. Seint på kvelden første juledag raste 200 kubikkmeter stein ned og sperret det ene tunnelløpet. Bare flaks gjorde at ikke liv gikk tapt på den vanligvis sterkt trafikkerte E18.

Nordvik sier til Aftenposten at de ekstra sikringstiltakene kom seint og ble utført spredt. Han mener et mulig problem i denne byggesaken var at Statens vegvesen både var byggherre og entreprenør med ansvar for sikringen.