Hopp til innhold

Prestisjetung pris til Amedia

Hvert år deles det ut priser til aviser som jobber for å nå ungdom. Hovedprisen gikk i år til landets Amedia-aviser.

Are Stokstad

Amedia ble i dag kåret til verdens beste utgiver av innhold for unge. Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad, sier det er resultatet av et målrettet arbeid.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Amedia ble i dag kåret til verdens beste utgiver for ungdom. Prisen deles ut av World Association of Newspapers and News Publishers. Prisen ble gitt til Amedia for deres arbeid med forholdet til unge lesere.

– Dette er en flott anerkjennelse for dem som har jobbet målrettet for å levere et godt innhold til unge lesere, sier Are Stokstad, konsernsjef i Amedia og tidligere redaktør i Østlands-Posten i Larvik.

Stokstad sier Amedia siden 2006 har sett nøye på brukervanene til unge lesere og tilpasset seg deretter. Stokstad sier unge lesere er kritiske, kravstore og opptatt av dialog. De vil også at nyhetene skal presenteres i en form som skaper engasjement.

Mediebransjen i utvikling

Amedia har kuttet millioner av kroner på sine budsjetter dette året. Stokstad mener mediebransjen står ovenfor en stor utfordring ved at finansieringen av journalistikken er mer krevende nå enn tidligere.

– Ved å modernisere og videreutvikle journalistrollen til også å være i mer dialog med samfunnet rundt oss, er vi sikre på at vi vil ta vare på interessen og engasjementet som gjør at vi kan utøve vårt samfunnsansvar, sier Stokstad.

Flere av avishusene i Amedia har blant annet valgt å ha unge redaktører. Det har blant annet har ført til andre tips og innspill som har gitt et annet innhold i avisene.

Prisen deles ut på Bali i Indonesia i november.