Han kommer rundt svingen så stille som en mus. Den støyer ikke, er lett og kjøre og aller best: Den forurenser ikke fordi den går på batteri.
– Det er jo det aller viktigste at den ikke slipper ut noe CO2, forteller Jensen mens han legger posten i kassene på Gråtenmoen i Skien.
– Dessuten er den jo lett å komme inn og ut av. På budruta mi må jeg jo ut og inn av bilen opp mot 100 ganger per dag. Da er det godt å ha en høy bil, sier han og forsvinner rundt neste hjørne like stille som han kom.
Posten satser på miljø
I løpet av høsten vil Posten ha 500 elektriske kjøretøy. Posten har i dag om lag 10 000 kjøretøy.
Målet for bedriften er å redusere CO 2 utslippet med 30 prosent fra 2008 til 2015.
For å klare det skal de innen 2015 ha 1300 kjøretøy på enten batteri-, gass- eller annet miljøvennlig drivstoff.
Hver dag tilbakelegger nemlig postens samlede kjøretøypark en distanse som er lik sju turer rundt jorda.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Godt å kunne kjøre en elbil
Kjetil Jensen begynte sin karriere i Posten i 1997. Da syklet han med post på lørdagene og er fremdeles glad i sykkelen sin.
– Det er klart at det er fint når sola er skinner, men når regnet høljer ned eller det er kaldt er det godt å kunne kjøre en elbil. Dessuten får jeg med meg mer post om gangen, forteller han mens han kjører fra postkasse til postkasse.
Han har også prøvd elbilen på vinteren.
– Hvordan var det?
– He, he, det var kaldt, for de første modellene hadde ikke varmeapparat, men det har vi fått nå. Batteriet var dessuten tomt, så jeg måtte vente en halv time på kranbil for å bli tauet tilbake. Da frøys jeg skikkelig. Men til vinteren blir ikke det noe problem. Nå er det montert varmeapparat, sier han og suser stille videre.