Hopp til innhold

Postmann Pat på batteri

I løpet av høsten vil Posten ha 500 elbiler klar til bruk for postbudene over hele landet. Kjetil Jensen er allerede glad i den lille røde bilen sin.

Kjetil Jensen.

Kjetil Jensen er fornøyd med elbilen sin.

Foto: Roald Marker / NRK

Postens elbil.

Bilene lades opp hver natt og er klar til å kjøre ut posten neste dag.

Foto: Roald Marker / NRK

Han kommer rundt svingen så stille som en mus. Den støyer ikke, er lett og kjøre og aller best: Den forurenser ikke fordi den går på batteri.

– Det er jo det aller viktigste at den ikke slipper ut noe CO2, forteller Jensen mens han legger posten i kassene på Gråtenmoen i Skien.

– Dessuten er den jo lett å komme inn og ut av. På budruta mi må jeg jo ut og inn av bilen opp mot 100 ganger per dag. Da er det godt å ha en høy bil, sier han og forsvinner rundt neste hjørne like stille som han kom.

Posten satser på miljø

I løpet av høsten vil Posten ha 500 elektriske kjøretøy. Posten har i dag om lag 10 000 kjøretøy.

Målet for bedriften er å redusere CO 2 utslippet med 30 prosent fra 2008 til 2015.

For å klare det skal de innen 2015 ha 1300 kjøretøy på enten batteri-, gass- eller annet miljøvennlig drivstoff.

Hver dag tilbakelegger nemlig postens samlede kjøretøypark en distanse som er lik sju turer rundt jorda.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Postens elbil.

God lastekapasitet gjør at man får med mye post.

Foto: Roald Marker / NRK

– Godt å kunne kjøre en elbil

Kjetil Jensen begynte sin karriere i Posten i 1997. Da syklet han med post på lørdagene og er fremdeles glad i sykkelen sin.

– Det er klart at det er fint når sola er skinner, men når regnet høljer ned eller det er kaldt er det godt å kunne kjøre en elbil. Dessuten får jeg med meg mer post om gangen, forteller han mens han kjører fra postkasse til postkasse.

Han har også prøvd elbilen på vinteren.

– Hvordan var det?

– He, he, det var kaldt, for de første modellene hadde ikke varmeapparat, men det har vi fått nå. Batteriet var dessuten tomt, så jeg måtte vente en halv time på kranbil for å bli tauet tilbake. Da frøys jeg skikkelig. Men til vinteren blir ikke det noe problem. Nå er det montert varmeapparat, sier han og suser stille videre.

Postens elmoped.

Posten har også kjøpt inn elmopeder som kan kjøres av 16-åringer.

Foto: Roald Marker / NRK