Ifølge en undersøkelse utført av Ipsos MMI har hver fjerde synshemmet opplevd farlige situasjoner i trafikken én eller flere ganger de to siste årene. Undersøkelsen viser også at 15 prosent av synshemmede beveger seg mindre i trafikken enn tidligere.
Fra EU har det kommet et krav om at stillegående kjøretøy skal ha et varselsystem i hastigheter under 20 kilometer i timen. Nye elbiler må ha dette fra 2019.
Men Norges Blindeforbund mener fire år er lenge å vente.
– Det kommer til å skje mange ulykker innen den tid, sier Jan Åge Paulsen, styremedlem i Norges Blindeforbund i Vestfold.
- Les også:
Glad hun ikke gikk fortere
Helena Redding, rådgiver i Norges Blindeforbund i Vestfold, er en av mange blinde og svaksynte som er blitt utsatt for nestenulykker i trafikken etter at det ble flere elbiler på veiene.
– Jeg skulle krysse en vei og stanset ved et gangfelt, jeg hørte godt etter om det kom noen bil. Jeg hørte ingenting, gikk ut i veien og plutselig var det noe som slo bort i stokken min, slik at jeg mista den, forteller hun.
Redding opplevde situasjonen som svært skremmende.
– Jeg bare takker for at jeg ikke gikk fortere.
- Les også:
Bruker elbiler uten lyd
Holmestrand kommune er blant kommunene som bruker elbiler som sine tjenestebiler. Ingen av bilene har lyd som kan varsle blinde og synshemmede.
– Vi har vært i kontakt med leverandøren av bilene, men foreløpig finnes det ikke gode nok tekniske løsninger for lyd på bilene, sier ordfører i Holmestrand kommune, Alf Johan Svele.
LYDLØSE BILER: Styremedlem Jan Åge Paulsen og rådgiver Helena Redding, i Norges Blindeforbund i Vestfold ønsker at elbilene til Holmestrand kommune skal få varsellyd. Ordfører Alf Johan Svele, er positiv, men kan ikke love noe.
Foto: Karin Grønn Madshus / NRKHelena Redding håper Holmestrand kommune kan gjøre noe med problemet nå.
– Vi har sjekka dette og har fått vite at det koster under 2 000 kroner å installere varsellyd, sier hun.
Svele er positiv, men kan ikke love noe.
– Vi er i ferd med å bli en grønn kommune og har fått satt opp mange ladestasjoner. Vi bør også kunne kompensere for de negative sidene ved elbiler, men vi er avhengig av en god teknisk løsning. Jeg tror nok dette skal gå igjennom om vi får en politisk sak på dette, sier Svele.
- Les også: