At vannstanden ble hevet med mellom 50 og 60 centimeter kun tre uker før ekstremværet kom, kan ha litt av skylden for at flommen har truffet Skiensvassdraget så voldsomt.
Det var Telemarksavisa som først omtalte saken.
Vannstanden ble hevet for å få fergen Ammonia på land for Industriarbeidermuseet på Rjukan. De skal pusse opp og vedlikeholde fergen som er en del av den nylig tildelte verdensarven på Rjukan og Notodden.
Øst-Telemarken brukseierforening har ansvaret for regulering av vassdraget. Direktør Nicolai Østhus sier til NRK at de fikk en inntrengende anmodning om å løfte Tinnsjøen slik at Ammonia kunne komme seg opp på land.
– Dette skulle vi ikke ha gjort. I etterpåklokskap kan man jo si at ting burde vært gjort annerledes, sier han.
For dersom man hadde hatt disse ekstra literne å gå på, kunne utviklingen av flommen kanskje vært begrenset.
– Det ville helt klart ha hjulpet oss om vi hadde hatt mer å gå på, erkjenner Østhus.
– Trist å få skylden
Runar Lia ved Industriarbeidermuseet mener Ammonia ikke er skyld i flommen.
– Vi var klare til å flytte Ammonia allerede i mai, sier han, og mener derfor at vannhevingen ikke behøvde å skje rett før høstværet satt inn for fullt.
Men vannstanden var ikke høy nok til å gjennomføre en heving denne sommeren, mener Østhus.
– Derfor måtte vi i år gjøre grep på reguleringssiden for å få fergen på land. Vi valgte å etterkomme anmodningen fra museet, sier han.
Lia reagerer på at museet og verdensarven blir blandet inn i det negative rundt flommen.
– Det er leit at vi og verdensarven skal få skylden. Vi føler ikke noe ansvar i denne saken, sier han.
Østhus erkjenner at det var regulantens avgjørelse å heve vannstanden.
– Det er selvsagt vårt ansvar, avslutter han.