Hun er blå og hvit. Har energieffektive dieselmotorer og nyutviklet skrog. Bastø VI, Bastø Fosens nye ferge, er nå på vei mot Horten.
Skipet la ut fra verftet i Tyrkia for noen dager siden, og ved sekstiden i kveld er det forventet å legge til i Vestfold.
En fornøyd administrerende direktør, Øyvind Lund, forteller at miljøutslippene fra den nye fergen vil være betydelig lavere enn hos de eksisterende og at drivstofforbruket trolig vil reduseres med 25-30% på grunn av formen på skroget.
– Med dette og økt kapasitet oppfyller vi kravene i den nye konsesjonen, sier Lund.
Stor dame
Bastø VI skal inn i rutetabellen fra januar, og er én av tre nye ferger som skal settes i drift i løpet av neste år.
Og det er en kraftig dame fergeselskapet nå får med på laget. Hun strekker seg 142 meter i lengden og 21 meter i bredden.
– Det er en betraktelig lengre og bredere ferge enn de eksisterende, sier Lund.
Han forteller også at alle biler og vogntog nå skal stå på ett dekk og at kapasiteten i sambandet økes med rundt 25-30% fra nyttår.
– Vi bytter ut de to eldste fergene, Bastø VII og Bastø VIII samt at vi øker antall avganger med om lag 7 % i forhold til i 2016.
Får to søstre
For tre dager siden forlot en av søstrene til Bastø VI kysten i Tyrkia. Hun har fått navnet Bastø IV, og vil være i Norge rett før jul.
Søster nummer tre, Bastø V, er den noe treigere utgaven i flokken, for hun har blitt forsinket på verftet.
– Vi forventer at hun kommer i mars eller april neste år, sier Lund.
I løpet av desember blir den blåhvite frøkenen som snart er i Horten klargjort og personellet som skal jobbe om bord skal læres opp. Så er hun klar til å trafikkere fjorden mellom Vestfold og Østfold.