Nesten halvparten av elsparkesyklistene har kjørt med promille. Mer enn halvparten kjører som regel uten hjelm. Det viser
Mer enn 900 deltok i undersøkelsen via Facebook. Forsker Katrine Karlsen i TØI har sett på tallene.
Hver tredje i undersøkelsen sier ja til at de har kjørt mot rødt lys. Nesten like mange at de har vært mer enn én person på sparkesykkelen. Og kjørt for fort.
Det finnes ingen promillegrense for elsparkesykler. Men det kan være ulovlig etter vegtrafikkloven hvis man ikke er «skikket til å kjøre på trygg måte».
Frykter ikke politiet
Alle brukerne som svarte, tror det er lite sannsynlig at de blir tatt for fart eller promille. De som ikke bruker elsparkesykler, er enig i dette.
Det er ellers stor forskjell mellom hvordan de to gruppene ser på dette med elsparkesykler.
De som kjører elsparkesykkel opplever at det er trygt og fungerer bra sammen med andre i trafikken. Det mener ikke de som ikke bruker elsparkesykkel.
Nå skal blant annet resultatene av undersøkelsen brukes i et større prosjekt om bruk av elsparkesykler i fremtiden.
Undersøkelser Statens vegvesen har gjort viser at folk ikke følger reglene eller ikke kjenner til dem.
Nå foreslår de nye regler som kan bli innført før sommeren.
- Aldersgrense 12 år
- Alle under 15 år må ha hjelm
- Promillegrense på 0,2
- Fartsgrenser
Mange skader
Skadelegevakten i Oslo har registrert antall ulykker siden mars 2019. Til nå har de registrert 2300 ulykker med skader. Dette er bare de som selv har kjørt sparkesykkel.
De fleste ulykker skjer om natten. Verst er det rundt klokka 03 på natten.
Over halvparten av dem som kommer inn med skader, har kjørt med promille. De fleste er også menn.
Brudd og hodeskader er de vanligste skadene.
193 personer har fått så alvorlige skader at de kan ha blitt skadet for resten av livet.
Overlege Henrik Siverts ber myndighetene om å innføre promillegrense. Han skulle også ønske seg at sparkesyklene ikke kunne brukes på natten. Slik er det allerede med sparkesyklene som leies ut i Drammen.
Dette sa han på en konferanse i regi av TØI tirsdag.
Noe positivt
De som eier en elsparkesykkel bruker den oftere for å komme seg på jobb. Og de reiser lenger. For en tredel av disse er alternativet å bruke bilen.
Stadig flere bruker de oppmerkede områdene for parkering av elsparkesyklene i byer som Trondheim og Oslo. Flere byer vil nå starte ulike prosjekter for å få litt system i bruken av elsparkesykler.
De som leier sparkesykler gir masse data tilbake til firmaene som leier dem ut. Da kan man se hvor og når de blir brukt og satt fra seg. Dette brukes til å sette opp parkeringsplasser på de rette stedene i byene.
Man får også målt luftkvalitet, støy og veikvaliteten der de kjører.