Hopp til innhold

Lanserer ny tjeneste for togpassasjerer

Tjenesten skal gjøre togreisen lettere, spesielt for blinde og svaksynte.

Vestfoldbanen

– Med denne løsningen kan man få rutetider for alle våre 337 stasjoner bare man har en telefon for hånden, sier Victor Hansen i Jernbaneverket. (arkivbilde: Tønsberg stasjon)

Foto: NSB

Ved å bruke Jernbaneverkets nye informasjonstjeneste kan du, fra og med torsdag, få opplyst avgangs- og ankomsttider for togene ved å ringe 02009.

Du vil også få beskjed dersom toget ditt er forsinket, eller om det er innstillinger. Men hvis det skjer noe etter at du har ringt, vil du foreløpig ikke få et automatisk varsel om dette.

– Vi har imidlertid planer om å utvikle slike push-varsler også, sier kunde- og trafikkinformasjonssjef i Jernbaneverket, Victor Hansen, til NRK.no.

Se hvordan den nye tjenesten fungerer i faktaboksen til høyre.

Les også:

Blinde og svaksynte

Kåre Eriksen

Kåre Eriksen er glad for den nye løsningen. (arkivbilde)

Foto: Mette Stensholt Schau / NRK

Den nye tjenesten er spesielt utviklet for blinde og svaksynte, men kan brukes av alle som ønsker det.

Tilgjengelighetskontakt i Norges Blindeforbund Vestfold, Kåre Eriksen, syns det er vanskelig å uttale seg om den nye tjenesten uten å ha testet den ordentlig ut først. Men han syns det høres ut som en fin løsning.

– Slik det er i dag, er det ikke lett å få den informasjonen vi trenger. Vi må spørre folk, sier han. – Sånn sett er dette en fin løsning. Det er bra med alt en kan få hjelp av, fortsetter han.

Samtidig påpeker Eriksen at det er andre utfordringer for blinde og svaksynte som skal reise med tog. Og øverst på ønskelisten står en ordning med en talefunksjon på tavlene på togstasjonene.

Victor Hansen sier Jernbaneverket er klar over dette ønsket, men sier at det vil være et større prosjekt, og at de i første omgang nå lanserer telefontjenesten.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark