Hopp til innhold

Fastlandsforbindelsen: NVE trekker innsigelsen

NVE gir grønt lys til fastlandsforbindelsen mellom Nøtterøy og Tønsberg. – Det er vi selvfølgelig veldig glad for, sier prosjektleder.

Illustrasjon av hvordan den nye fastlandsforbindelsen vil se ut.

FASTLANDSFORBINDELSE: Illustrasjon av hvordan den nye fastlandsforbindelsen mellom Nøtterøy og Tønsberg vil se ut.

Illustrasjon: COWI/Vestfold og Telemark fylkeskommune

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) trekker innsigelsen de hadde til reguleringsplanen for ny fastlandsforbindelse mellom Nøtterøy og Tønsberg.

Det skriver Bypakke Tønsberg-regionen på sine nettsider.

De mottok brevet fredag ettermiddag.

– Vi vurderer at vi ikke lenger har grunnlag for innsigelse til planen, skriver NVE.

Les også Utsetter avgjørelse – får ikke svar før etter sommeren

Den planlagte brua sett fra Smørberg ved gartneriet.

Ingenting å utsette på planene

Det var i forbindelse med høringsrunden tidligere i år at direktoratet leverte sin innsigelse.

Årsaken var at NVE har kommet med en ny veileder og ny metodikk for sikkerhet mot kvikkleireskred.

– Vi mente at utredningene knyttet til flom og områdeskred ikke var godt nok dokumentert, sier Maria Westrum Solem, senioringeniør i NVE.

Administrasjonen i Bypakke, sammen med rådgiver Cowi, har hatt løpende kontakt med direktoratet for å sikre en så smidig prosess som mulig.

– De er nå fulgt opp sånn som vi mener det bør gjøres og med tilfredsstillende resultat som viser at det nå kan bygges trygt.

Dette betyr at reguleringsplanen kan behandles som planlagt i kommunestyret førstkommende onsdag.

– Det er vi selvfølgelig veldig glad for, sier prosjektleder Nils Brandt.

Nils Brandt, Statens Vegvesen, prosjektleder

Nils Brandt, prosjektleder for ny fastlandsforbindelse.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Flere tiår lang debatt

Debatten om en ny fastlandsforbindelse mellom Nøtterøy i Færder kommune og Tønsberg har pågått i flere tiår.

Det er Bypakke Tønsberg-regionen som utreder og planlegger en ny fastlandsforbindelse.

En ny bru som skal gi en samfunnssikker vei til øyene, og samtidig redusere biltrafikken i Tønsberg sentrum og Teie.

Løsningen det er politisk flertall for nå, er anslått å koste nesten 4,7 milliarder kroner og skal finansieres med bompenger.

Motstandere vil skrote planene, blant annet fordi de mener prisen blir for høy.

Les også Nekter å la kommunen ta fra dem huset: – Jeg lenker meg fast om jeg må

Turid og Arvid foran huset de kan miste til fastlandsforbindelsen.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark