Norsk McDonalds-satsing får internasjonal oppmerksomhet

Denne måneden lanserte McDonald's Norge vegetarnuggets. Nå ønsker flere land disse på menyen.

Mcdonalds

INTERNASJONAL INTERESSE: Mange land har meldt sin interesse for vegetarnuggets som selges hos McDonald's i Norge.

Foto: Skjermpump

De grønnsaksbaserte nuggetsene produsert hos Findus i Larvik har blitt omtalt i flere store internasjonale medier de siste dagene. The Independent, BBC og Huffington Post er blant dem som har skrevet om det nye norske produktet.

– Det er helt utrolig at det har fått så mye omtale internasjonalt, sier salgsdirektør Frank Hauge i Findus.

Frank Hauge

STOR STAS: Salgsdirektør Frank Hauge i Findus er både overrasket og glad for interessen fra utlandet.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Nuggets uten kjøtt

De nye vegetarnuggetsene er laget av kikerter, potet, gulrot, blomkål, brokkoli, mais, løk og rispanering. Etter planen skal Findus produsere tre millioner biter nuggets i Larvik i løpet av året.

– Dette er et produkt vi har holdt på og utviklet i flere år, og det er omtrent et år siden vi begynte å jobbe med dette for McDonald's, sier Hauge.

Nå ønsker flere land å smake på de norske vegetarnuggetsene.

Stor etterspørsel

– Vi har fått forespørsel fra England og flere nordiske land, og vi kommer til å sende vareprøver til de landene som har meldt interesse.

Ifølge Hauge har etterspørselen for kjøttfrie produkter økt de siste årene.

– Vi lager flere produkter som inneholder mer grønnsaker, og vi får stadig flere forespørsler etter kjøttfrie produkter.

Vegetarnuggets

NUGGETS: Hos fabrikken til Findus i Larvik produseres det nuggets.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Aldri opplevd så stor interesse

Fabrikksjef Stig Waage i Findus synes det er gøy både for fabrikken og Larvik å bli satt på kartet.

– Jeg har aldri opplevd en så stor interesse for et av våre produkter før, og jeg tviler litt på at det kommer til å skje igjen.

Bonde Ole Andreas Ringdal Brekke i Larvik produserer poteter og gulrøtter til Findus. Disse brukes blant annet i de vegetariske nuggetsene McDonald's startet å selge denne måneden.

Ole Andreas Ringdal Brekke

LOKALE RÅVARER: Råvarene til bonde Ole Andreas Ringdal Brekke i Larvik brukes i de kjøttfrie nuggetsene.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Det er veldig gøy å produsere norske råvarer som får så stor internasjonal oppmerksomhet. Jeg har ikke smakt på de selv enda, men det må jeg jo nå, sier Brekke.

Positivt overrasket

– Vi er positivt overrasket over den internasjonale oppmerksomheten som har hatt en stor spredning rundt omkring i verden, sier marketing og communication director i McDonald's, Staffan Eksam.

Ifølge Eksam har de nye vegetarnuggetsene blitt godt mottatt blant gjestene.

– Hvor stor er muligheten for at dette produktet blir tilgjengelig andre steder i verden?

– Hvert land tar egne beslutninger om sin meny ut ifra de lokale behovene. Vår jobb er å tilby en meny som er relevant og likt av våre norske gjester.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

Gry Eirin Skjelbred

Gry Eirin Skjelbred gir deg lokale nyheter

Gry Eirin Skjelbred gir deg lokale nyheter