Problemene var ikke knyttet til det nye sporet, men til togmateriellet som skulle kjøre og som hadde stått i Skien.
Dessuten var skinnegangen glatt enkelte steder fordi det ikke hadde kjørt tog der på seks uker
– Det ble kjørt en rense- og spylevogn gjennom hele strekningen som har vært stengt, men høstløvet har gjort skinnegangen glatt og det lar seg ikke bare spyle bort, forklarer NSBs strekningsleder for Vestfoldbanen, Pål Hansen. Noen tog ble forsinket i morgentrafikken.
Sørget for pendlerne
NSB hadde stående busser i beredskap i tilfelle forsinkelser.
– De brukte vi og sørget for at pendlerne kom seg på disse når forsinkelsen oppstod. Dette førte til at pendlerne kom til Oslo et par minutter før rutetiden, sier Hansen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Togene krysser på det nye sporet
Med dagens rutetabell er det behov for at noen tog krysser hveradre nord for Tønsberg. Tidligere måtte nordgående og sørgående tog krysse hverandre på Barkåker og det førte til at et av togene måtte stå og vente.
Med det nye sporet krysser nå togene hverandre mellom Tønsberg og Barkåker.
Det er ennå ikke dobbeltspor fra Tønsberg stasjon og inn i den nye jernbanetunnelen i Frodeåsen. Togene må derfor dirigeres inn og ut av dobbeltsporet inne i tunnelen og tilsvarende i nordenden av det nye sporet ved Barkåker.
Det er togleder i Drammen som bestemmer hvordan avviklingen skal skje.
NSB skal endre rutetabellen i desember da blir det tatt nødvendig hensyn til det nye dobbeltsporet i avviklingen.
Forvirring på Tønsberg stasjon
Togene gikk som normalt utover dagen. Fornøyde reisende fikk utlevert ”godtepose” med sjokolade, mineralvann og kjeks av NSB, men det ble en del forvirring på Tønsberg stasjon.
Den nye omleggingen fører til at trafikken er snudd på Tønsberg stasjon. Tidligere kjørte toget fra Oslo den store sløyfa rundt sykehuset og inn på stasjonen fra sør. Toget i retning Oslo kom inn på stasjonen nordfra via Kjelle og kjørte ut den stor sløyfa. Nå det motsatt.
– Enkelte passasjerer er litt forvirret når de ser toget kommer den andre veien, sier konduktør Karin Johannessen Rysst som stod på perrongen og delte ut ”godteposer” til de reisende utover formiddagen.