Søen ser ut til å la vente på seg i år, og gradestokken viser temperaturer vi ikke helt forbinder med vinter. Det merker sportsbutikkene, blant annet G-sport i Tønsberg.
– Når det er lite snø, ser vi stor nedgang i salget av særlig barneski. Salgsmessig er det der vi ser den største endringen i snøfattige vintre. Slike vintre går egentlig mest utover barna, som ikke får prøvd seg på ski, sier Sturla Mysen, ansatt i butikken, til NRK.no.
Han sier likevel at G-sport i Tønsberg selger ski om dagen.
– Det er jo snø på fjellet. Likevel skulle vi helt klart ønske oss at det var snø nede i lavlandet også.
Men den snøfattige vinteren er også godt for noe.
– De siste månedene har vi sett en klar økning i salget av løpesko og treningstøy. Sykkel vil også ta seg opp framover.
Les også:
Supplerer med varer underveis
Også fjorårets vinter var ganske snøfattig. Mysen sier at det er vanskelig for sportsbutikkene å planlegge innkjøp for vintersesongen.
– Spesielt fordi vi planlegger innkjøpet i mars-april året før. Vi er imidlertid litt mer heldige med leverandørene våre nå enn før. Det gjør at risikoen blir skjøvet litt bakover i verdikjeden, slik at ikke butikkene står med den største risikoen. Vi kjøper inn det vi trenger for å starte sesongen, også supplerer vi underveis, sier Mysen, og legger til:
– Alle leverandører har forstått at de ikke kan fylle butikkene fulle med vintersportvarer på starten av sesongen.
– Hva skjer hvis butikkene har bestilt altfor mye for eksempel barneski eller snowboard, også får de ikke solgt dette?
– Det blir solgt neste vinter i stedet. En skøyte er heldigvis like mye verdt neste år. Er det ikke skøyteis er det vanskelig å selge skøyter til halv pris, forteller Mysen.
Tøff konkurranse
Han sier at det er tøff konkurranse blant sportsbutikkene for tida. Mysen tror det ligger an til store endringer i bransjen framover.
– Jeg tror at en del butikker vil falle fra, mye på grunn av milde vintre.