Hopp til innhold

Tungtrafikken blør i bomringen

GRENLAND (NRK): Lastebileierforbundet er fortvila over at tungtransporten må betale dyrt i bomringen i Grenland. Fritaket etter 60 passeringer har forsvunnet.

Lastebil gjennom bom

DYRT: Hver gang en lastebil passerer et antennepunkt må den betale – selv om det er mer enn 60 ganger per måned.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Det er en kraftig økning i kostnadene. Det er uforutsigbart og vanskelig å ikke vite hva som blir maksbelastningen hver måned. Så fra og med oktober, da bomringen kom, betaler vi 130 000 kroner mer enn før, sier daglig leder i Tipp Transport Morten Natedal.

Og den økte prisen må kundene ta, noe Natedal mener er konkurransevridende.

Morten Natedal, Tipp transport

Daglig leder i Tipp Transport, Morten Natedal betaler 130 000 kroner i måneden i bomavgift. Det går ut over konkurransekraften hans, og til slutt kundene.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Dette er veldig negativt for oss, og for kundene våre. Det burde vært en maksgrense, slik at bompengetrykket blir lavere og mer forutsigbart enn nå, mener Natadal.

Les også: Mindre trafikk etter at bommane kom

Skiller mellom personbiler og lastebiler

For bomringen registrerer hver gang en av hans lastebiler passerer. Mens personbiler ikke belastes for mer enn 60 passeringer i måneden, uavhengig av hvor mange ganger de faktisk passerer, må tyngre kjøretøy betale for hver passering.

– Grenland er det eneste området i hele landet hvor det ikke er lik behandling av personbiler og tyngre kjøretøy. Det oppleves merkelig, sier Natadal.

I utgangspunktet skulle personbiler og tyngre kjøretøy behandles likt, men fritaket for betaling etter 60 passeringer for tyngre kjøretøy ble borte på veien til endelig vedtak i Stortinget. Og ingen vet hvorfor.

Olav Risholt, prosjektleder Bypakke Grenland

Prosjektleder for Bypakke Grenland, Olav Risholt vet ikke hvorfor intensjonen om et tak på antall betalende passeringer for tunge kjøretøy har forsvunnet fra prosjektet.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

– Jeg vet ikke hva som har skjedd. Men jeg håper og tror at vi får ordnet opp i dette uten en ny Stortingsbehandling, sier prosjektleder i Bypakke Grenland, Olav Risholt.

Han håper den spesielle saken i Grenland kan løses samtidig som sentrale myndigheter ser på løsninger for nytt nasjonalt avgiftssystem.

– Dette bør kunne sees i sammenheng, sier Risholt.

Frykter ting vil ta lang tid

Regionleder i Lastebileierforbundet, Olav Vefald, er ikke like optimistisk som Risholt. Han frykter det vil ta lang tid før saken er ordnet opp i, og det blir satt et tak på antallet bompasseringer tyngre kjøretøy må betale for.

Olav Vefald, Lastebileierforbundet i Telemark

Regionleder i Lastebileierforbundet Olav Vefald er bekymret for at det kan ta lang tid å ordne opp i saken.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Dersom Stortinget må inn i bildet igjen skriver vi seint 2017, kanskje 2018 før dette er ordnet, sier Vefald.

Han mener det vil være hardt for hans medlemmer om man må vente så lenge.

– I tillegg er det misbruk av Stortingets tid. Dette må ordnes opp i raskt, avslutter Vefald.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark