– Naturen har nærmest blitt et moteshow, og stiene en catwalk, sa Per Ingvar Haukeland, seniorforsker på institutt for friluftsliv ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) til NRK i juni.
Han viste blant annet til Vestlandsforskning, som konkluderer med at friluftsliv har blitt en alvorlig utfordring for miljøet.
Det høres unektelig dystert ut, men finnes det lys i tunnelen?
Ja, mener Den Norske Turistforening (DNT), som i samarbeid med moteskolen Esmod og klesprodusenten Bergans arrangerer sykurs for turfolk i flere norske byer denne sensommeren. Målet er å reparere fremfor å kjøpe nytt.
Enkle tips
Nordmenn bruker rundt 15 milliarder kroner i året på sports- og friluftsutstyr.
Dyre skalljakker og fullt brukbare telt er eksempler på tekstiler som ofte byttes ut.
– Helt unødvendig, mener motestudent Marie Standeren, som er en del av det rullende teamet i «Tour de sy».
I løpet av de tre ukene de er på veien skal de forflytte seg fra by til by over store deler av Øst- og Sørlandet, og tilby deg og meg førstehjelp ved å reparere hullete dunjakker og turbukser med plagsomme rifter.
– Veldig mange innleder med å si at «denne klarer du vel ikke å gjøre noe med». Slik er det som regel ikke. Du trenger ikke være spesielt god med nål og tråd for å reparere et hull eller en flenge i stoffet, sier hun.
Standeren mener mote handler om så mye mer enn det som er nytt.
– Man kan jo kle seg med noe man synes er fint og funksjonelt, uten at det er nytt og koster masse penger. Det er minst like trendy som å kjøpe nytt.
Levedyktig for produsentene
Det norske selskapet Bergans lever av å lage turutstyr og teknisk bekledning.
Bærekraftsansvarlig Yngvill Ofstad mener det veldig ofte lønner seg å reparere ødelagte klær.
– Nordmenn er glade i turklærne sine. Vi får ofte historier om hvor klærne har vært på tur, sier hun.
– Er det god business for en klesprodusent at folk reparerer de gamle klærne sine?
– Vi vet at planetens ressurser er begrenset, og er alle nødt til å endre forbruksvanene. Det må vi som handelsaktør også være med på, og tror tilbud om reparasjon utleie og redesign kan være levedyktige forretningsmodeller.
– God folkeopplysning
Et av stedene som skal besøkes underveis er DNTs kontor i Skien.
Øydis Callaerts, frivillig i DNT Ung Gautefall, tror tilbud som «Tour de sy» kan være med på å påvirke folks handlevaner.
– Klærne påvirker jo ikke utsikten på fjellturen, selv om man kanskje kan få det inntrykket når man ser bilder i sosiale medier.