– Det er så mye mer enn ølboller til tjue kroner på Fretex

PORSGRUNN (NRK): Kunstner Mona Stenseth Erlandsen mener rosemaling har fått et ufortjent dårlig rykte.

Mona Stenseth Erlandsen

MODERNE ROSEMALING: Ølboller og gamle trau lar hun stå. Når Mona Stenseth Erlandsen arbeider, maler hun på store flater.

Foto: Nils Skumsvoll / NRK

Gamle bondemøbler med rosemaling kan fortsatt oppnå en høy pris, om de «rette kunstnerne» har satt sin signatur på verket.

Mange forbinder imidlertid kunstformen med trauste og lite moderne kruseduller, noe kunstneren ønsker å gjøre noe med.

– Kubbestoler og ølboller er jo ikke noe folk flest kjøper lenger. Rosemalingen har i enkelte miljøer blitt tabu, enten det er snakk om kunst eller interiør, mener Stenseth Erlandsen.

Lange tradisjoner

Hun og ektemannen Marius kjøpte herskapsvillaen «Villa Frednes» i Porsgrunn for tre år siden.

Her bor de sammen med barna, men det er også her Mona har atelieret sitt.

Hun er nøye på at alle formene i rosemalingen består av bokstavene «s» eller «c». Det er langt fra tilfeldige valg.

Mona Stenseth Erlandsen

Detaljene er avgjørende for et godt resultat, både i tradisjonell og mer moderne rosemaling.

Foto: Nils Skumsvoll / NRK

– Dette er den tradisjonelle Telemark-stilen. Det er ingen av formene som ikke har en av de bokstavene i seg, selv om uttrykket mitt skal være mer moderne.

Arbeidene utføres på store flater. På den måten mener kunstneren hun får sagt mer, og skapt et sterkere uttrykk enn om hun for eksempel hadde malt på en liten tallerken.

– Jeg ønsker å minne folk litt på hvor de kommer fra. Det er noe vi forbinder med å være norsk, enten det var noe bestemor holdt på med, eller noe man husker fra hytta.

Sammenligner med folkemusikk

Stenseth Erlandsen er optimistisk på vegne av kunstformen, og håper rosemaling kan få en lignende posisjon som folkemusikken har fått i Norge de siste årene.

– Du har de gamle platene folk hører på av historiske grunner, også kommer yngre musikere til med sin variant. Jeg opplever at det har blitt viktigere å ta vare på det som er typisk for vårt lille land.

LES OGSÅ: Felemaker rosemaler instrumentene til norske rockemusikere.

Positive tilbakemeldinger

Hun opplever at miljøet som driver med rosemaling er positive.

En av flere som har inspirert Stenseth Erlandsen, er Vivian Grieg Tiesner.

Bordet med lys dekor er designet av Lars Ernst Hole (Hole Design) og står i statsministerens representasjonsbolig. – - Jeg har gitt det en veldig lett dekor i lyse farger. Store C- og S-former bindes sammen til en ranke, sier Vivian Grieg Tiesner

Bordet er designet av Lars Ernst Hole (Hole Design) og står i statsministerens representasjonsbolig. Dekoren står Vivian Grieg Tiesner bak.

Foto: Vivian Grieg Tiesner

Hun har lang erfaring med rosemaling, og holder jevnlig kurs i tradisjonskunsten. Hun er tilhenger av å tenke nytt, så lenge man er tro mot mønstre.

Selv har hun dekorert alt fra bord i statsministerens representasjonsbolig til frisørsalonger.

Mulighetene er mange.

– Om man ikke klarer å tenke nytt, er jeg redd for at rosemalingen forsvinner helt. Det er flott at flere unge tar tak i dette, sier hun til NRK.

Kunstneren i Porsgrunn er enig.

– Om vi fortsetter å lage kopier lager man jo bare et ekko. Det blir en kopi av kopien. Om ingen gjør noe nytt og utfordrer det etablerte, dør det bare hen. Det ønsker jeg å gjøre noe med.