Hopp til innhold

Kunde kjøpte hundre marsipangriser: – Nå har priskrigen gått for langt

Han har opplevd at én kunde kjøpte med seg hundre marsipangriser på en gang. Rema-kjøpmann Lars Normann begynner å bli kraftig lei av priskrigen.

Lars Normann, daglig leder Rema 1000 på Arkaden Skien

Lars Normann, daglig leder ved Rema 1000 på Arkaden kjøpesenter i Skien.

Foto: Nils Skumsvoll / NRK

– Folk kjøper med seg kartonger av svisker, mandler og marsipan. Da går det jo til slutt utover andre som ikke får tak i råvarene de trenger før jul, sier han til NRK.

Den erfarne butikkdriveren, som har vært i Rema 1000-systemet siden 1991, mener nemlig det nærmer seg en grense.

Det var avisa Varden som først omtalte saken.

Hamstrer julevarer

De siste årene har priskrigen på julevarer mellom de store dagligvarekjedene blitt en fast tradisjon i Norge.

Mandler, svisker, surkål og medisterpølser er eksempler på varer som selges til gibortpris mange steder.

Rema 1000 i Skien sentrum er intet unntak, men nå mener altså kjøpmann Lars Normann at det går for langt.

Sjokolade på tilbud

Mange lar seg friste av gode tilbud i jula.

Foto: Nils Skumsvoll / NRK

– Folk har kjøpt hauger med pepperkakehus til to kroner stykket. Hva skal de med det? undrer han.

– Er det ikke rart at en kjøpmann reagerer på at kundene kjøper det han selger?

– Jo, jeg lever jo av å selge varer, men alt har sin pris. Dette går utover økonomien til oss kjøpmenn også. Når vi kjøper så mye at det uansett må kastes rett i søpla, da er det grunn til å sette spørsmålstegn, mener han.

Normann mener det i mange tilfeller blir viktigere for folk å kjøpe mye av noe som er billig, fremfor hvor stort behov de egentlig har for produktet.

Varsler på Facebook

Ifølge Virke vil nordmenn handle for 58 milliarder kroner i løpet av desember i år.

Totalt er dette 27 prosent mer enn hva butikkene omsetter per innbygger de øvrige 11 månedene i året.

Dagligvarebutikkene er en del av dette regnestykket, noe som merkes godt.

Kundene har også lært. Det eksisterer flere sider på Facebook, der folk varsler hverandre om ulike kupp.

Facebook-siden Priskrigen 2019 har over 50.000 følgere.

Facebook-siden «Priskrig» har mer enn 50.000 følgere, der brukerne tipser fortløpende om gode tilbud.

Foto: Skjermdump, Facebook / NRK

«Priskrig» har for eksempel over 50.000 følgere.

Enten det er halv pris på pinnekjøtt i Mandal, eller rimelig rakfisk på Tåsen, sørger ivrige brukere for at «resten av verden» får beskjed i løpet av sekunder.

Trenger ikke hundre marsipangriser

Aslaug Isfeldt følger ikke priskrigen fra minutt til minutt i sosiale medier, men innrømmer gladelig at hun lar seg friste av gode tilbud på butikken innimellom.

– I dag ble det noen billige alkoholfrie øl. De fleste er vel opptatt av å handle så billig som mulig, sier hun til NRK.

Anita Marie Overå

Anita Marie Overå slår selv til på gode tilbud, men trenger ikke kilovis med marsipangriser bare fordi det er billig.

Foto: Nils Skumsvoll / NRK

Anita Maria Overå er enig.

– Jeg reiser ikke i ens ærend til en butikk bare fordi de har rimelige julevarer, men om jeg kommer over et godt tilbud velger jeg jo ofte det produktet, sier hun.

Hun lar seg likevel overraske over at folk skal ha så enorme mengder av hvert produkt, bare fordi det er billig.

– Hver sin smak, men hva skal de egentlig med alt sammen, undrer hun.

Kjøpmannen ser ikke bort fra at butikkjedene må gå i seg selv om priskrigen skal bremse i årene som kommer.

– Det kan nok hende at vi må tenke at det har gått litt for langt.