Hopp til innhold

Her har 24 prosent av sjåførene runda 62

LARVIK (NRK): – Lederne tilrettelegger godt for oss «gamlingene», sier Bjørnar Andreassen (73).

Bjørnar Andreassen går ut av bussen.

SKRYT: Tide trekkes frem som et godt eksempel på god seniorpolitikk.

Foto: Henrik Bøe / NRK

Tidligere denne uka meldte Senter for seniorpolitikk (SSP) at det er vanskelig for eldre arbeidssøkere å få jobb, og i det hele tatt komme til intervju. Nå trekker de frem en bedrift de mener andre kan lære av, nemlig Tide Norge.

Nylig ansatte busselskapet en på 66 år, og to på 70.

– Tide er et godt eksempel på god seniorpolitikk først og fremst fordi ledelsen har uttrykt positive holdninger til eldre arbeidstakere. Disse holdningene har ført til at man er uten fordommer når man rekrutterer nye medarbeidere. Eldre arbeidssøkere blir både vurdert og ansatt, sier direktør Kari Østerud i SSP.

Fleksibilitet

– Vi synes det er hyggelig, men selskapet ønsker å legge best mulig til rette for alle livsfaser, sier HR-leder Tove Braathen i Tide Vestfold.

Hun opplyser at 24 prosent av busselskapets 2530 bussjåfører i Norge er 62 år eller eldre.

– Vi opplever at mange eldre bussjåfører er veldig fleksible. De kan påta seg arbeid på kort varsel, de ønsker å jobbe korte vakter, og så er de tidlig oppe om morgenen. Den fleksibiliteten har gjerne ikke en familiefar eller mor med barn hjemme.

– I tillegg har seniorene høy kompetanse, masse erfaring og de er en stabil arbeidskraft, fortsetter Braathen.

Den eldste sjåføren deres er 73 år gamle Bjørnar Andreassen.

– Man får anledning til å være ute og treffe folk, man må bruke hodet til litt forskjellig, og så slipper man å sitte i en stol og se i taket. Jeg synes det er en veldig fin tilværelse.

Andreassen trekker frem fleksibel arbeidstid som et eksempel på tilrettelegging for de eldre.

Bjørnar Andreassen bak rattet på bussen.

ERFARING: Bjørnar Andreassen (73) begynte å jobbe som billettør på Stavernsruta i Larvik da han var 16 år gammel. Hvis helsa holder vil han fortsette til han er 75 år. – Det er ikke lov å kjøre buss etter fylte 75, sier han.

Foto: Henrik Bøe / NRK

– Dette busselskapet har veldig flotte ledere, som tilrettelegger godt for oss gamlingene, for å bruke det uttrykket, fortsetter han.

Individuelt

Ifølge seniorrådgiver Bjørn Gulliksen i Nav arbeidslivssenter Vestfold ser mange bedriftsledere verdien av å beholde de eldre ansatte i jobb. Men han tror det er sjeldent at en bedrift har en så høy andel eldre ansatte som Tide.

Gulliksen reiser rundt og prøver å hjelpe folk til å bli lengre i jobben. Men hvor lenge som er riktig, varierer, synes han.

– Jeg tror det er helsefremmende å stå i arbeid. Men når du begynner å slite med helsa, når det ikke er gøy å være på jobb lenger eller når du opplever at du ikke klarer å følge med lenger, så bør du begynne å tenke. Det er ikke én alder som er riktig å slutte på, det er individuelt.

Bjørn Gulliksen på kontoret sitt hos Nav Tønsberg.

Bjørn Gulliksen er selv 68 år gammel, og tror engasjement fra lederens side er blant grunnene til han fortsatt er i jobb. – Jeg har en arbeidsgiver som oppmuntrer meg, og vil at jeg skal få gå på kurs. Jeg tror slike ting er viktig for at folk blir stående i jobb, sier han.

Foto: Mette Stensholt Schau / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark