Hopp til innhold

Nå skal melka fraktes med kupromp

Fra og med i dag kjører enkelte av Tines melkebiler med drivstoff laget av kumøkk. Dermed står kua for både innholdet og drivstoffet i bilene.

Ku-kraft

MELKEBIL PÅ BIOGASS: Slik ser en melkebil med kugass som drivstoff ut.

Foto: Tine

– Du får mat på bilen og energi til bilen fra samme kilde, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Tine, Lars Galtung.

Han forteller at Tine har planer om at rundt 100 av selskapets melkebiler skal gå på biogass. I dag kjørte den første bilen med biogass fra kumøkk på tanken.

– Vi har tegnet en intensjonsavtale i Trøndelag, og kommer til å gjøre det også i Vestfold og Rogaland, sier Galtung.

Direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i TINE, Lars Galtung

100 BILER: Lars Galtung i Tine sier planen er at 100 melkebiler skal kjøre på kugass.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Møkk på rundtur

Drivstoffet til de første melkebilene som kjører med biogass kommer fra Greve biogass utenfor Tønsberg. I fire år har de produsert biogass laget av matavfall og kumøkk.

– I den magiske fabrikken har vi brukt kubakterier, for det er bakteriekulturen som er bra i biogass. Derfor får man god effekt når blandingen består av 60 prosent møkk, og 40 prosent matavfall, sier administrerende direktør Andreas Gillund i Greve biogass.

Han sier selskapet har nådd regjeringens målsetting om at 30 prosent av møkka fra Vestfold skal brukes som biogass.

– VI har nådd 22 millioner tonn, og skal nå vokse videre, sier Gillund.

Stor gjødselverdi

Flere og flere bønder på Østlandet, selger kumøkka til Greve biogass. Når møkka er ferdig prosessert kjøper de den tilbake som gjødsel.

– At jeg kan tilføre kumøkka i produksjonen som blir til biogass, synes jeg er veldig spennende, sier bonde Bjørn Victor Folkvord.

– Gjødselverdien er stor og økonomien i det er bra, sier han.

To kyr

LAGER MELK OG GASS: Kuene produserer ikke lenger bare innholdet til melkebilen.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK