Matilde (14) har sittet i karantene seks ganger

– Jeg føler jeg har vært i nok karantener nå, sier hun. Barne- og ungdomspsykolog Anne-Kristin Imenes gir råd til dem som sitter hjemme.

Matilde Søreid Bølstad i karantene på rommet sitt

SLITEN: Matilde Søreid Bølstad har sett mange serier og filmer i karantenene sine.

Foto: Cecilie Søreid

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

14-åringen fra Skien er i den sjette karantenen siden november når NRK snakker med henne.

Hun er i ventekarantene denne gangen, fordi lillesøsteren har vært i nærheten av en smittet person.

De to lengste karantenene varte rundt åtte og 10 dager, da en lærer og en i familien var smittet.

I begynnelsen av en karantene er det deilig å slippe skolen, synes hun. Deretter blir det kjedelig og slitsomt å sitte alene og bare ha kontakt med venner på mobiltelefonen.

– Man ser på Tik-Tok at folk i karantene gjør masse. Men jeg tror ikke de fleste egentlig gjør det. Jeg sitter bare på mobilen hele dagen, ser filmer og serier på Netflix. Det er ikke det mest eksotiske livet, for å si det sånn, sier Matilde.

Matilde Søreid Bølstad prøver å gjøre hyggelige ting når hun er i karantene.

– Jeg har prøvd å lage litt bedre mat, men det er kjedelig å være i karantene uansett, sier Matilde Søreid Bølstad.

Foto: Cecilie Søreid

– Verst for barna

Barne- og ungdomspsykolog Anne-Kristin Imenes på Nøtterøy sier karantene er ekstra tøft for barn og unge.

– Voksne har prosjekter og er vant til å drive seg selv. Barn trenger andre barn for å bli inspirert til aktiviteter og oppleve glede, sier Imenes.

Hun sier barn i flere karantener kan bli nedstemt, dårlig humør, miste energi, føle seg utenfor og bli deprimerte.

– Det viktigste er å komme ut av karantenen og pandemien med en god psykisk helse i behold.

Anne-Kristin Imenes

Barne- og ungdomspsykolog Anne-Kristin Imenes sier vi kan føle oss utenfor og glemt i en karantene. Da kan vi få tunge tanker.

Foto: Privat

Noe du liker

Derfor anbefaler hun at barn og unge i karantene, gjør mer av det de synes er morsomt, som gir energi og glede.

– Karantene er ikke vanlig. Det er ikke spesielt sunt for barn. Det er en jobb i seg selv å klare og ha det bra uten andre, og uten de vanlige aktivitetene, sier Imenes.

Psykologen har flere tips til å gjøre karantenedagene bedre:

  • Lag god mat, utforsk nye oppskrifter og bak mer.
  • Det er viktig å se og høre andre mennesker. Ha digitale møter med andre.
  • Bak boller samtidig med venninner på FaceTime, ha «middagsdate» med besteforeldre med pc-en på bordet eller mimelek med andre.
  • Prioritér det som gjør deg bra, framfor å presse deg til det du ikke har energi til.
  • Karantene er annerledesdager. Da er det rom for å gjøre flere hyggelige ting og prioritere søvn.

– Karantene er slitsomt

Venninnen til Matilde, Sofie Fillingsnes Olesen (15), synes også karantener er krevende. Hun har vært i fire siden april. De har i snitt vart i en uke.

– Det verste er ikke å kunne gå ut og være med vennene mine, dra på fotballtreninger og konfirmasjonsmøter, sier hun.

Sofie Fillingsnes Olesen.

Sofie Fillingsnes Olesen sier det er vanlig at jevnaldrende er i karantene. Selv liker hun å tegne og male når hun er i karantene.

Foto: Privat

Tidagers-karantenen i desember var vanskeligst.

– Jeg ble veldig utmattet. Jeg klarte etter hvert ikke å gjøre så mye skolearbeid.

Sofie begynner å bli vant til at jevnaldrende må i karantene. Folkehelseinstituttet har også anbefalt dette tiltaket for å slå ned smitteutbrudd. Mange barn rundt om i landet må i karantener etter smitte på skoler.

Mer om koronaviruset

Status Norge

Sist oppdatert: 16.01.2022
57 847
Smittede siste 7 dager
231
Innlagte
1 381
Døde
4 298 830
Vaksinerte