Matbutikkene sporer kundene

PORSGRUNN (NRK): Kunder som legger inn personlige opplysninger på ulike handleapper og medlemskort, følges tett av butikkene. Ofte uten å være klar over det selv.

Tove Wines

SPORES: Tove Wines bruker Menys handleapp, men tenker lite over hvilken informasjon hun gir fra seg.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– De vet vel hva jeg handler, og kanskje også hvor jeg er. Men det er egentlig ikke så farlig, sier Tove Wines.

Wines har installert Menys handleapp på telefonen. Det har hun gjort fordi hun ønsker å forenkle hverdagen. Hun tenker lite på informasjonen hun gir bort ved å installere applikasjonen og koble den opp mot Trumf-kortet.

Personvernsjekk

Datatilsynet har kikket nærmere på over 140 apper. Dette er gjort først og fremst for å passe på at personvernet blir ivaretatt.

Atle Årnes

Atle Årnes i Datatilsynet sier at mange apper gir for lite informasjon til brukeren.

Foto: Datatilsynet

– Generelt ser vi at informasjonen til brukeren av disse appene er for dårlig. Ofte er det ikke informasjon, sier fagdirektør for teknologi hos Datatilsynet Atle Årnes.

Blant annet har han sett nærmere på appen til Meny.

– Jeg må lete etter informasjon om personvern. Jeg skulle gjerne sett at dette var lettere tilgjengelig. Jeg vil at de ulike appene skal forklare hvorfor de ønsker ulike informasjon om brukeren, og hva den skal brukes til. Ofte kommer ikke dette godt nok frem, sier Årnes.

– Hjelper kundene

Markedssjef i Norgesgruppen Truls Fjeldstad sier at deres applikasjoner er laget for å hjelpe kundene.

– Vi ønsker å hjelpe kundene mest mulig. Den informasjonen vi får om kundene bruker vi til å utforme tilbud som passer til dem. Men vi overvåker ikke kunder, sier Fjeldstad.

Truls Fjeldstad

Truls Fjeldstad i Norgesgruppen sier de kan bli flinkere til å fortelle kundene hva de bruker personlig informasjon til.

Foto: Hallgeir Aunan / NRK

Han sier de ikke bruker informasjon fra appen til å spore kundene, men at de kan hente informasjon fra kundens Trumfkort til å finne ut hvilke butikker den aktuelle kunden bruker.

– Vi ønsker å bli bedre, og jobber allerede med å informere bedre i selve appen, sier Fjeldstad i Norgesgruppen.

Mener folk bør være mer skeptiske

– Mange går rundt og blir overvåket uten at de selv er klar over det, sier Årnes i Datatilsynet.

Han mener folk bør være mer skeptiske og forsiktige med hvor de legger fra seg personlig informasjon. Årnes sier at applikasjonene til de ulike matvarekjedene er innenfor regelverket, men ønsker at de skal være flinkere til å informere om hva de gjør.

– Jeg ønsker at de som lager disse appen skal informere bedre om hva de bruker personlig informasjon til, sier Årnes.