Hopp til innhold

Måler tyngden på Telemarkskanalen

For første gang måles tyngdekraften på en av verdens vakreste kanaler.

Hvor mye blir du dratt ned mot jordas sentrum når du er på det som er kjent som en av verdens vakreste kanaler, Telemarkskanalen?

Det skal Kartverket nå finne ut av. Det er første gang det blir gjort tyngdemålinger på en kanal i Norge.

Ove Christian Dahl Omang

Forsker i geodesi, Ove Christian Dahl Omang følger instrumentene som måler tyngdekraft på Telemarkskanalen.

Foto: Solfrid Leirgul Øverbø / NRK

Les også:

Mer nøyaktig GPS-posisjon

Hensikten med tyngdemålingene på Telemarkskanalen er å få mer nøyaktige GPS-og posisjonstjenester i området. Kartverket har ansvaret for å lage et stabilt utgangspunkt, som brukes i all kartlegging, oppmåling og GPS-posisjonstjenester.

– Måling av tyngdekraft gir en forbedret høydereferanse, som er et nødvendig utgangspunkt når vi skal bygge veier, broer, bygninger, samt forskning innenfor klima og geofysikk, forklarer Ove Christian Dahl Omang, forsker på geodesi i Kartverket.

– Du har gjort målinger fra Skien til Dalen, kan du nå si hvor tung Telemarkskanalen er?

– Nei, men du kan se at tyngden endrer seg. Den er ikke konstant. Du vil ikke føle det, men instrumentet vi bruker til å måle tyngdekraften merker det, sier Dahl Omang.

Tyngdemålingene gjøres ved å bruke et sjøgravimeter, som er montert på kanalbåten Henrik Ibsen M/S. Tyngdekraften på kanalen vil variere avhengig av dybden.

Dette betyr målingen for deg

Anne Cathrine Frøstrup

Anne Cathrine Frøstrup, sjef for Kartverket.

Foto: Solfrid Leirgul Øverbø / NRK

Sjef for Kartverket, Anne Cathrine Frøstrup sier at målingene er viktige for hele landet.

– Til syvende og sist er dette viktig for å bruke landet, og bygge landet. Vi trenger presise data for å kunne planlegge og gjøre det vi vil med arealet, eller skåne det der vi ønsker å gjøre det.

– Konkret gir tyngdemålingene enda mer presise høydemålinger. Når vi har høyden kan vi lettere beregne for eksempel hvordan flomvann vil renne eller trenge inn. Eller vi trenger det i forbindelse med å lage veier. Jo mer presis, jo lettere kan du asfaltere slik at vannet renner den rette veien, forklarer Frøstrup.

Kan stole mer på utstyret

De fleste har en GPS på mobilen eller i bilen, og mange bruker den hyppig for å finne fram på veien. For el-bileiere kan disse målingene tilføre enda et nyttig verktøy. For ved høydeanvisninger kan man lettere måle drivstoffbruk på en gitt strekning.

– Det viktigste for deg og meg er at vi får en enda mer solid GPS, vi kan stole mer på utstyret vi bruker ved at GPS kan opplyse om høyde over havet, sier Frøstrup.

Les også:

(Artikkelen forsetter under bildet)

Henrik Ibsen M/S

Et instrument plassert om bord Henrik Ibsen M/S måler tyngdekraft på strekningen mellom Skien og Dalen.

Foto: Solfrid Leirgul Øverbø / NRK

Har målt Sognefjorden og Mjøsa

Selv om det er første gang det måles tyngde av en kanal i Norge er det likevel ikke så spesielt å gjøre slike målinger her i landet.

I 2009 målte Kartverket Sognefjorden med oppsiktsvekkende resultater. Målingene viste at tyngden ute på fjorden er mindre enn det som kan måles fra land. I 2012 ble Norges største innsjø, Mjøsa, tyngdemålt. Fram til det har tyngde kun blitt målt på land og til havs, ikke på fjorder og innsjøer.

– Det som er morsomt ved dette er at verdenssamfunnet er så opptatt av dette temaet nå. FN er engasjert i målinger av referanserammer, og FNs generalforsamling vil være opptatt av dette for å kunne lage en felles ramme for jorda, sier Kartverksjefen.

Kartverket har også utført målinger for havområdene, i det nye Barentsområdet, i arktiske strøk rundt Svalbard og i de kystnære områdene. Likevel mener Kartverksjefen Telemark har spesielle kvaliteter for slike målinger.

– Telemark er spesielt godt egnet til å måle i, for det er så dype vann her. Så man kommer nærmere kjernen av jorda, sier Frøstrup.

Les også:

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark