Hopp til innhold

Må bli enige om E134

Politikerne har nå to måneder på seg til å bli enige om den videre stamvei-utbyggingen i fylket.

 

Statens Vegvesens utredninger om den videre utbyggingen av stamveiene E-134 og Riksvei 36 fører trolig til nye politiske dragkamper utover høsten.

Kommuner og næringsliv skal si sitt, før BTV-rådet vedtar hvilke alternativer som skal prioriteres inn mot Nasjonal Transportplan.

Og de aller fleste mener det er på tide å stå sammen om en løsning.

Håper de kan bli enige

 

Heidi Hamadi
Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Fylkesordfører Gunn Marit Helgesen sier at hun etter at Statens Vegvesens faglige eksperter har lagt frem sine råd om trase-valg på fredag vet mye mer.

- Nå har vi fått vurdert hva dette vil koste til hvilken nytte for de tre ulike korridorene, i tillegg har vi fått vite hva som er fornuftig i forhold til Nasjonal Transportplan, sier hun.

Hun håper at dette betyr at denne prosessen som nå følger gjør at Telemark kan stå samlet om hvilken parsell de skal satse på. 

Etter års krangling og vingling maner hun nå politikerne rundt om i fylket til å stå sammen, når Regionrådets vedtak skal fattes og oversendes til Nasjonal Transportplan før jul.

Mange skal si sitt

Men før den tid skal kommuner og næringsliv si sitt, og ordfører i Sauherad, Hans Sundsvalen, er en av dem.

- Jeg tror det ligger an til dragkamp de nærmeste to månedene. Her kommer politikere i forskjellige leire til å argumentere for sitt alternativ, sier han.

Argumentene for og imot trasèvalg vil fortsette. En varm potet blir også diskusjonen om hvordan bompengefinansieringen skal organiseres. 

Med en døgntrafikk i regionen på mellom 1.500 og 2.500 kjøretøyer kan det bli en dyr fornøyelse å kjøre bil, når Staten i utgangspunktet bare vil finansiere 30-40 prosent av investeringene.

Den store utfordringen blir derfor å presse Staten til å øke sin del av kostnadene, som totalt sett vil runde tre milliarder kroner.

Politikerne må ikke vingle

Regionleder i Lastebileierforbundet, Olav K. Vefald, ønsker utredningen velkommen, men heller litt malurt i begeret.

- Det er jo sørgelig lange utsikter, vi snakker om at det vil ta en 15 til 20 år før en får noen orden på disse veiene, sier han.

Han ber politikerne stå samlet for å slippe vinglete politikere.