«E18 gjennom Vestfold er fullført med et stykke ingeniørkunst og et spektakulært landemerke, Farrisbrua.»
Slik lød juryens begrunnelse da fagbladet Byggeindustrien kåret veiprosjektet til årets anlegg i 2018.
Fredag sørget et steinras for at hele E18 ble stengt for trafikk. Veien er fortsatt stengt.
Stengningen av E18 har ført til køer i Larvik sentrum og på de andre omkjøringsveiene i området. Mandag var det tett trafikk gjennom Larvik sentrum.
Klargjør for sprengning
Avdelingsdirektør Tore Kaurin i Vegvesenet sier til NRK at mannskaper har jobbet dag og natt med å klargjøre området for sprengning.
– Det er boret hull som skal fylles med sprengstoff. Vi må også ordne med sprengmatter for å hindre steinsprut, sier Kaurin.
Målet er å åpne det ene løpet for toveistrafikk mot slutten av uka.
Jobben med å finne ut hvordan et steinras kunne oppstå i et veiprosjekt til 1,5 milliarder er foreløpig satt på vent.
– Først må vi ordne opp i det som har skjedd. Så skal vi så fort som mulig sette oss ned å se på årsaker, sier Kaurin.
Tause entreprenører
Han sier det er mange dokumenter som skal sees på og kryssjekkes med byggingen.
– Vi skal snu alle steiner for å finne årsaken.
NRK har vært i kontakt med Skanska som er hovedentreprenør på prosjektet og Rambøll som har vært rådgiver og bistått Vegvesenet med geologiske analyser.
Ingen av disse ønsker å fortelle NRK om hvordan de jobber i etterkant av raset og henviser til Vegvesenet som skal ta seg av kommunikasjon utad.