I dag sender Telemarkreiser et helikopter opp i lufta for å ta 360 graders panoramabilder av fylket.
– Vi har opplevd en dårlig sommer, og gjør nå alt for å trekke flere turister. Dette blir spenstig, sier daglig leder Irene Siljan Vestby.
Resultatet blir en interaktiv visning på nettet, koblet mot bakkepunkter på utvalgte attraksjoner og reisemål.
- Det samme er gjort i Geiranger: Se de spektakulære bildene
– Ser fylket på en ny måte
Telemarkreiser har gått inn i et samarbeidsprosjekt med selskapet Making View AS og Innovasjon Norge for å presentere Telemark på denne måten.
– Det er valgt ut 20 punkt i Telemark som skal representere fylket i første omgang. I tillegg skal det fotograferes på bakkenivå og kobles opp mot punktene fra lufta, sier Siljan Vestby.
Dermed kan turister klikke seg gjennom fylket og alle attraksjonene, sett både fra lufta og på bakken.
– Man vil kunne se Telemark på en helt annen måte.
– Unikt i verden
Hamar-firmaet Making View AS ble startet opp i 2005, og består nå av en stab på seks personer.
– Vi har utviklet en unik teknologi, og ingen i verden slår oss på dette. Hemmeligheten ligger i måten vi presenterer det på, sier daglig leder Are Søby Vindfallet til NRK.no.
Eventyret startet da de solgte inn en pilot til Visit Norway som resulterte i en enorm suksess. Presentasjonen av Geiranger stod alene for 12 prosent av all trafikk på Visit Norways sider fra juni 2010 til juni 2011.
– Når kunden først har betalt, koster det ikke en krone å dele dette med resten av verden. Etterspørselen vokster stadig.
Psykisk
Når Making View har gjort seg ferdig, vil man kunne se presentasjonen på nettsidene til Telemarkreiser.
– Så blir man koblet direkte opp mot booking, nettsteder og annen informasjon. Man kan rett og slett planlegge alt ut i fra et kart, forteller den daglige lederen.
– Det er lettere å bestille et reisemål som man vet mer om, så dette er psykologisk i forhold til kjøpsadferd. Vi tror dette vil være med på å forsterke inntrykket av Telemark.
Panoramapresentasjonen vil være klar fra oktober.