Hopp til innhold

Lastebileierforbundet: – Kan tape millioner på stengt vei

SKIEN (NRK): Dersom E18 i Vestfold holdes stengt lenge, kan det ramme transportnæringen hardt økonomisk. Lastebileierforbundet mener også at omkjøringsveiene ikke er gode nok.

Skjeggestad bru

Slik så det ut på Skjeggestad bru to dager etter at den delvis kollapset.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Ved 15-tiden mandag sank Skjeggestad bru ved Bentsrud på E18 ned på midten. Kort tid etter brukollapsen ble E18 stengt i begge retninger, og stengningen kan vare i månedsvis. Det skaper hodebry for Lastebileierforbundet, som mener omkjøringsveiene ikke er sterke nok for vogntog.

– Det kan jeg blankt si at de ikke er. De kan ta en del, men generelt er de ikke gode og sterke nok til å tåle den belastningen, sier Olav Vefald, regionsjef i Lastebileierforbundet i Telemark.

Olav Vefald

Olav Vefald, regionsjef i Lastebileierforbundet i Telemark, mener omkjøringsveiene er for dårlige for vogntog.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Han presiserer også at noen av omkjøringsveiene ikke er åpne for de største vogntogene.

– Det skaper problemer. Da settes de ut av drift, og vi må over på andre biler.

Håper på rask løsning

Nå satser Lastebileierforbundet på at den gamle Holmestrandtunellen blir åpnet igjen, i alle fall i et løp.

– I første omgang håper vi at Holmestrandtunellen kan gjenåpnes, og kanskje det også kan gjøres noe for å skille tung og lett trafikk her for å skåne lokalsamfunnet mest mulig, sier Vefald.

Les også: Trosser politisperringer for å ta bilder

Les også: Vegvesenet håper på svar om E18-brua neste uke

Les også: Måtte gå fra lastebilen på Skjeggestadbrua

Kan ramme næringen hardt

Vefald tør nesten ikke å tenke på hvilke konsekvenser det vil få for transportnæringen dersom Holmestrandstunnelen ikke gjenåpnes. Men dyrt blir det, det er han i alle fall sikker på.

Det vil jeg nesten ikke spekulere i, hvis dette skal vare over lang tid. En halvtimes- eller én times ekstra kjøring vil jo gi en ekstra kostnad for transportnæringen på en halv- til én million kroner per dag.

Og dersom det tar måneder før E18 igjen blir åpnet, taper fort transportnæringen veldig mange penger, understreker regionsjefen i Lastebileierforbundet.

– Snakker vi månedsvis, begynner det å bli så store summer at man godt kan forsvare å legge masse penger i potten for å få til gode og raske løsninger. Alt må gjøres for å raskest mulig få gjenåpnet i alle fall en av broene på E18, sier Vefald til NRK.

Les også: Politiet varsler flere fartskontroller i Vestfold

Les også: Brukollaps kan koste 100 millioner kroner

Les også: Aner ikke når han kommer seg videre fra Skjeggestadbrua

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark