Hopp til innhold

Kutter ut Q400

Torp rammes av forsinkelser og innstillinger etter at  Widerøe har bestemt seg for å kvitte seg med flytypen Dash8-Q400 for godt.

Dash8

Det er fly av denne typen Widerøe nå setter på bakken.

Det er hele SAS Group som omfattes av selskapets avgjørelse om å sette Q400 på bakken for godt.  Siden Widerøe er et datterselskap av SAS, gjelder altså det samme for dette selskapet.

- Vi jobber med midlertidige løsninger for trafikkavviklingen, men er samtidig på jakt etter andre flytyper, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien til NRK.

Forsinkelser på Torp

Dermed må passasjerer som skal reise med Widerøe til eller fra Sandefjord Lufthavn Torp regne med forsinkelser. Søndag formiddag var det klart at i alle fall en avgang og to ankomster var innstilt på grunn av mangel på fly. I Widerøe frykter man at problemet kan bli større fra mandag.

Vil leie inn fly

- Vi har muligheter til å sette inn reservefly, men dette er en veldig midlertidig og dårlig løsning, sier Richard Kongsteien. Han sier at Widerøe nå kommer til å gå ut i markedet og forsøke å leie inn fly som kan brukes på mer permanent basis.

De aktuelle rutene knyttet til Torp hvor passasjerene kan bli rammet utover i uka er fly til Stavanger, Bergen, Trondheim og København.

Understellsproblemer

Det er bare tre uker siden Widerøe satte sine Q400-maskiner inn i trafikk etter at en del i understellet ble skiftet. Den gang var forløpet at understellet på Dash8Q400 fra SAS kollapset under landing, henholdsvis i Ålborg 9. september og Vilnius 12. september.

Lørdag ettermiddag var det understellsproblemer igjen, da høyre hovedhjul på en Dash8Q400 fra SAS ikke kom helt ut under landing på Kastrup i København. Dette flyet kom fra Bergen og hadde 46 passasjerer ombord. Ingen ble skadet i nødlandingen.

- Tilliten til Q400 har minket betydelig og våre kunder blir mer og mer tvilende til flytypen, sier SAS-ledelsen som begrunnelse for å kvitte seg med flyet.