Hopp til innhold

Kunstig intelligens skal forhindre ulykker på planoverganger

I over ett år har Bane Nor testet ut og utbedret et nytt varslingssystem på jernbanen. Nå skal den nye teknologien tas i bruk.

Bildet viser et overvåkningsbilde av en bil som står på tvers av en planovergang.

NY TEKNOLOGI: Det blir plassert to kameraer ved 39 planoverganger. Det varmesøkende kamera vil gi nødsignal om et kjøretøy står på planovergangen.

Foto: Bane NOR

Hvert år skjer det rundt 700 nestenulykker på planoverganger. Det vil si hendelser som i verste fall kunne endt med at personer ble påkjørt av toget.

I fjor var et toppår. Da gikk det nesten galt 815 ganger.

Nå skal ny teknologi forhindre ulykkene på landets planoverganger.

Ved hjelp av kunstig intelligens (KI) skal Bane Nor overvåke 39 planoverganger som er mest utsatt for alvorlige ulykker.

Les også Toppår for nestenulykker: Her var det nære på flest ganger

planovergang

Togfører blir varslet

Nordby, Larvik, Tomter, Dal og Røros er blant planovergangene med flest nestenulykker, ifølge Bane Nor.

Se oversikten over hendelser i ditt området i Bane Nors faktaark.

Nå skal KI analysere bilder fra et kamera ved planovergangene og automatisk varsle togfører dersom et kjøretøy står fast mellom bommene.

– Da får toget stoppet i tide og vil forhindre en ulykke, sier Sverre Kjenne, konserndirektør for digitalisering og teknologi i Bane Nor.

Sverre Kjenne foran Oslo S. Han myser for sola, men ser inn i kamera bak brillene sine og smiler. Han har på en blå skjorte og dressjakke i samme farge over.
Foto: Hallgeir Braastad / NRK

På samme tid får også togleder, altså de som styrer togtrafikken, et nødanrop om hinderet på planovergangen.

– Kameraene gjør også at vi i etterkant kan gå inn å sjekke hva som har skjedd, sier Kjenne.

Teknologien blir innført på 39 planovergangen i løpet av august, deretter vil ytterligere 25 planoverganger bli sikret frem mot vinteren 2025.

Se oversikten nederst i saken.

En hvit bil står foran en bom. Bak bommen kjører et grønt tog med stor VY logo på.

PLANOVERGANG: Denne planovergangen i Stokke sentrum er en av de som får innført den nye løsningen.

Satt fast på sporet

Løsningen gjelder imidlertid kun for kjøretøy. Det betyr at mennesker som oppholder seg på sporet når bommene går ned, ikke fanges opp av kameraene.

Prosjektleder i Bane Nor, Petter Tuft, sier at flest alvorlige ulykker er knyttet til kjøretøy. Derfor har de i denne omgang valgt å prioritere det.

– Hvis kameraene skulle registrert mennesker på sporet, ville togene ha stoppet veldig ofte. I tillegg har personer mulighet til å komme seg ut av sporet, da de kan gå under bommene. De blir ikke låst inn i sporet på samme måte som kjøretøy.

Følger ikke trafikkregler

Ifølge Bane Nor skjer de fleste ulykkene fordi bilister, syklister og gående ikke følger trafikkreglene.

Verst er godt voksne folk med dårlig tid, uttalte Pål Buset i Bane Nor i en pressemelding tidligere i år.

– Mange hårreisende historier fra lokførere som har sett alt fra foreldre som jager barn og dytter barnevogner under bommene, til eldre menn med bikkje som gir fingeren når de blir tutet på av toget.

Bildet viser en mann som går over planovergangen, selv om bommen er nede.

FØLGER IKKE REGLENE: Bane NOR opplyser at flere sniker seg under bommen.

Foto: Bane NOR

Prosjektleder Petter Tuft påpeker at den nye teknologien ikke reduserer antall ganger noe eller noen står fast på planovergangen etter at bommene har gått ned.

– Men den reduserer konsekvensene av slike hendelser. Togfører får vite om hinderet og rekker å stoppe i god tid før planovergangen og dermed unngår en ulykke.

Petter Tuft er prosjektleder i Bane NOR han har sorte briller og ser rett inn i kamera. Har på seg en blå skjorte, med gul refleksvest over.

PROSJEKTLEDER: Petter Tuft i Bane NOR er glad for at den nye løsningen er oppe og går ved flere planoverganger i august.

Foto: Guro Hatlo / NRK

Tuft legger til at ingen blir sperret inne på planovergangen. Folk kan komme seg ut av sporet ved å gå under bommen.

I tillegg er bommene designet for å knekke, slik at bilister kan gi gass og kjøre ned bommen.

– Ikke stol på flaks

Bane Nor har testet det nye varslingssystemet i 15 måneder. Testene har blant annet gått ut på å sjekke om togene stopper i tide.

– Man kan aldri garantere noen ting, men de testene vi har gjort viser at når det er noe i sporet, vil nødvarselet gi togleder en mulighet til å stoppe togene, sier Tuft.

Samtidig er konserndirektøren opptatt av at folk ikke tar flere sjanser, selv om det nye systemet skaper mer sikkerhet.

– Folk må følger reglene ved planovergangene. Ikke stol på flaks. Se og lytt etter tog før du krysser en usikret planovergang. Ikke kjør ut på planovergangen hvis det er rødt lys eller hvis det er kø på den andre siden, sier Kjenne.