Hopp til innhold

Kråka på Vestfoldbanen: Kan koste samfunnet titalls millioner

Brannen får store konsekvenser for samfunnsøkonomien, mener forsker.

Vestfoldbanen

STENGT: Bane Nor håper å gjenåpne Vestfoldbanen mellom Skien og Tønsberg 27. september, men tilbudet vil være redusert i lang tid framover, tror Bane Nor.

Foto: NRK

Problemene på Vestfoldbanen kan få konsekvenser for togpendlere i ett år.

Strekningen mellom Skien og Tønsberg ligger an til å bli delvis gjenåpnet 27. september i år.

Men tilbudet kan bli redusert med åtte-ti avganger i døgnet i lengre tid, opplyser Bane Nor.

Oppgitt pendler

Christian Berg er en av mange pendlere som er berørt. Han reiser daglig fra Larvik til jobben som slagverker i Oslo filharmoniske orkester.

Nå må han bytte buss i Tønsberg. Det tar en halv time ekstra hver vei.

Christian Michael Berg, pendler

OPPGITT: Christian Berg har pendlet til Oslo i 22 år. Han er oppgitt over mange års etterslep med dårlig infrastruktur på Vestfoldbanen.

Foto: PRIVAT

– Jeg blir ganske oppgitt.

At en kråke er årsaken til at Vestfoldbanen er stengt mener han illustrerer hvor dårlig vedlikehold det har vært på toglinja over mange år.

– Systemet er uhyre sårbart når så lite skal til for å vanskeliggjøre jobbturen for så mange mennesker som pendler.

Kostnad

Færre togavganger på Vestfoldbanen påvirker samfunnsøkonomien, sier forskningsleder i Transportøkonomisk institutt (TØI), Askill Harkjerr Halse.

– Det får ganske store konsekvenser. Folk har alternativer, men de kan være dårlige. For noen vil kostnaden ikke være så stor, men for andre er den betydelig, sier han.

Askil H. Halse

KOSTER: Forskningsleder i TØI, Askill H. Halse, anslår at det i snitt vil koste mellom 10 og 50 kroner per passasjer per reise med reduserte togavganger, men understreker at det er et grovt anslag.

Foto: Sigmund Woie Aarhaug

I 2019 reiste over 7,8 millioner passasjerer på strekningen mellom Skien og Eidsvoll, viser tall fra Vy. På strekningen mellom Oslo og Skien er trafikken størst fram til Tønsberg.

I en kommentar på Twitter skrev Halse at han helst vil slippe å regne på kostnaden.

– Et grovt anslag kan være at kostnaden i snitt utgjør mellom 10 og 50 kroner per passasjer per reise, sier han til NRK.

Det betyr samfunnsøkonomiske kostnader kan komme på titalls millioner kroner, anslår han.

Forskeren mener pendlerkaoset kunne vært unngått, dersom mer penger hadde vært brukt på vedlikehold.

– Det er verdt å merke seg at nye, store investeringer får mest politisk oppmerksomhet. Det gir ikke like mye oppmerksomhet å drive oppgradering av gammelt utstyr.

Forstår frustrasjonen

Vy skjønner at mange reisende er frustrerte nå.

–Jeg forstår godt at pendlerne aller helst vil kjøre tog hele strekningen, det gjør vi også, sier Scholz.

Men selskapet er avhengige av at infrastrukturen virker som den skal.

– Vi skal finne gode løsninger med Bane Nor når vi får vite hvor mange tog vi kan kjøre, sier hun.

Død kråke på Vestfoldbanen

BRENT KRÅKE: Fuglen har bidratt til at kapasiteten på Vestfoldbanen er redusert i lang tid framover.

Foto: Hans Morten Tamnes

Vy kan ikke oppgi tall på hvor mange pendlere som er berørt. Det skyldes blant annet endret reisemønster som følge av pandemien.

Siden mars 2020 er det 60 prosent færre reisende. Vy regner med endret reisemønster en god stund til.

Verken Bane Nor eller Vy vil anslå hvor mye det koster å sette inn busser for tog.

Frykter flere velger bilen

Christian Berg i Larvik har pendlet i 22 år og er vant til å jobbe på toget.

Men på bussen får han ikke samme roen eller plassen til å konsentrere seg. I tillegg er det bytte i Tønsberg.

– Det er en belastning å flytte på instrumenter, forteller han.

Nå frykter han flere vil velge bilen.

– Ja, det er jeg litt redd for. Hvis det blir en konsekvens av at kollektivtilbudet bryter sammen, blir det krise på veien også.