Hopp til innhold

Frykter et dårligere kollektivtilbud

Færre bruker buss og tog under pandemien. Det kan føre til et svekket rutetilbud i årene fremover.

20-bussen mellom Carl Berner og Torshov, lite folk, flere med munnbind

SMITTEFRYKT: I en ny undersøkelse svarer mange at de fortsatt vil unngå trengsel på busser og tog, også etter at koronaviruset ikke lenger er en trussel. (arkivbilde)

Foto: Gunhild Hjermundrud / NRK

I mange år har Kollektivtrafikkforeningen jobbet med å få ut budskapet om at flest mulig bør bruke buss og tog.

Så kom koronaviruset, og alt ble snudd på hodet. Nå ser det ut til at nye reisevaner er kommet for å bli, selv når koronapandemien er over.

– Å få folk tilbake til buss og tog, spesielt fra privatbilen, blir krevende, sier daglig leder for bransjeorganisasjonen Kollektivtrafikkforeningen, Olov Grøtting.

– Ingen signaler om krisepakke

Buss-selskaper over hele landet opplever en sterk nedgang i antall reisende. I fjor hadde bussene i Vestfold og Telemark 16 millioner reisende. I år er antallet halvert.

Fylkeskommunen regner med at de vil gå rundt 5 millioner i minus når året er omme.

Trond Myhre

ETTERLYSER STØTTE: Seksjonsleder for kollektivtransport i Vestfold og Telemark fylkeskommune, Trond Myhre, sier de trenger støtte.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

I år vil de klare å takle det økonomisk, men neste år blir det verre dersom ikke reisevanene endrer seg.

– Vi har foreløpig ikke fått noen signaler om krisepakker eller støtte, og vi forventer at inntektene vil ligge på et lavere nivå også i 2021, sier seksjonsleder for kollektivtransport, Trond Myhre.

Smittefrykt også på lang sikt

Sannsynligvis er nedgangen i antall reisende varig, ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Urbanet Analyse.

Folk i fire byområder er spurt om sine reisevaner under koronapandemien. Svarene viser at smittefrykt er en av hovedårsakene til redusert reiseaktivitet nå.

Smittefrykten kommer imidlertid til å henge igjen, også etter at koronaviruset ikke lenger er en trussel, skal man tro de spurte. Motstanden mot trengsel kommer også til å være større enn før koronapandemien.

Samtidig svarer en tredjedel at de vil bruke hjemmekontor oftere enn før. Mange trekker fram positive erfaringer med hjemmekontor.

Vil ha hjelp til omstilling

Alt dette betyr at hele bransjen trolig trenger en omstilling, sier Grøtting i Kollektivtrafikkforeningen.

Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.

OMSTILLING: Olov Grøtting i Kollektivtrafikkforeningen tror hele bransjen må omstille seg.

Foto: Kollektivtrafikkforeningen

Hun mener først og fremst det er viktig at det kommer pengestøtte for neste år, men også på sikt.

– Vi må rett og slett opprettholde tilbudet, slik at det er mulig å reise kollektivt og ha avstand til hverandre, sier Grøtting.

Hva skjer dersom dere ikke får støtten dere ønsker?

– Det blir en veldig krevende situasjon. Da må man sannsynligvis ta ned tjenestetilbudet.

Grøtting håper bransjen får hjelp til å omstille seg etter koronapandemien.

– Dersom vi da har færre reisende, trenger vi rett og slett omstillingsmidler. Da kan vi venne oss til, og skape, den nye normalen.

– Jeg tror vi trenger alle gode krefter til å bidra til å få tilbake det gode omdømmet vi hadde. Da trenger vi alle fra statsministeren og nedover, som nå har rådet folk til ikke å reise, til å bidra og si at nå kan dere virkelig reise kollektivt igjen.

avstengt buss

AVSTENGT: Alle busspassasjerer i Vestfold må gå inn bak i bussen.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark