Hopp til innhold

Kobbertyverier kan gi trøbbel for verdensarvstatus

Om tyveriene fortsetter kan søknaden om verdensarvstatus for Rjukanbanen gå i vasken.

Bygging av Rjukanbanen

KAN SKAPE TRØBBEL: Om kobbertyveriene fortsetter på Rjukanbanen i Telemark, kan det få konsekvenser for søknaden om verdensarvstatus. Her fra byggingen av Rjukanbanen i 1907. Banen ble elektrifisert i 1911.

Foto: Norsk Industriarbeidermuseum

Tyverier av kontaktledning i kobber fra Rjukanbanen blir nå anmeldt til politiet. Det er Fylkesrådmannen som anmelder tyveriet, som skjedde i slutten av mars i år.

Tidligere er store deler av slike kobberledninger stjålet fra den fredede Tinnosbanen, men nå har tyvene altså gått løs på Rjukanbanen.

– Dette er kulturminnekriminalitet og rammer Norges første elektrifiserte jernbane. Dette er en fredet bane som er en del av Norges verdensarvsøknad. Det er første gang denne banen blir rammet av slike tyverier, sier Eystein M. Andersen i kulturminnevernet i Telemark fylkeskommune.

Kan gi trøbbel på sikt

Andersen sier en slik kjøreledning heller ikke er enkel å erstatte.

– Det visuelle uttrykket, hvordan man ser og opplever Rjukanbanen, der er kjøreledningen og det elektriske anlegget veldig viktig, for å vise at Rjukanbanen ble bygd som en elektrifisert jernbane. Forsvinner det forsvinner mye av karakteren til Rjukanbanen.

Om tyveriene fortsetter, sier Andersen det kan få betydning for søknaden om verdensarvstatus.

– Helheten vil da falle bort, og kan få betydning. Det vil merkes internasjonalt, sier han.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark