Hopp til innhold

Kø på førerprøve forlenger straffen

Tidligere fartssynder mistet lappen. Nå har han sonet ferdig, men må likevel vente flere måneder på oppkjøring.

Ole-Magnus Eftang Brekke

På grunn av lange ventelister på oppkjøring, må Ole-Magnus vente enda lengre på å få tilbake lappen etter at han mistet den for å ha kjørt for fort.

Foto: privat

Ole-Magnus Eftang Brekke fra Larvik jobber som tømrer og bor på gård, men kan hverken kjøre traktor eller bil mellom jobber.

I fjor kjørte han for fort, noe som endte med 15 måneder uten førerkort.

– Da har jeg selvfølgelig tatt straffen min og holdt meg unna veien. Og det hadde vært veldig greit å få tilbake lappen igjen.

For at Ole-Magnus skal få kommet seg på jobb, må han nå bli hentet av kolleger eller bli kjørt av mor.

Dette er ikke like populært for en mann på 23 år.

– Man føler seg som om man er 14 år og ikke klarer å komme seg noe sted på egen hånd.

Lange ventelister

Den 11. juni hadde han lov til å kjøre opp igjen. Men slik utsiktene ser ut, blir det ingen oppkjøring før den 18. august.

– Det er altfor lenge etter at fristen min går ut, sier han.

Flere kjøreskoler NRK har hatt kontakt med har meldt om ledige timer til oppkjøring etter uke 40.

Altså i oktober.

– Det virker som at det er flere som ønsker å ta førerkort for å slippe å ta kollektivt på grunn av koronaen, sier Vibeke Delesand Blikra i Vegvesenet i Vestfold og Telemark.

Pandemi

Lasse Hasli, seniorrådgiver i Statens vegvesen bekrefter at pandemien spiller en rolle i de lange ventelistene.

– Det startet med pandemien i fjor da alt stengte ned.

Nærmere 15.000 praktiske prøver ble da avlyst.

Sensorene har også i ettertid blitt berørt av karantener, sykdom og ventekarantener.

– Også blir det etterfulgt nå av en ikke forventet etterspørsel for å ta førerkort, sier Hasli.

Han forteller at for å korte ned køene så kjører sensorene overtid, jobber ettermiddag og kveld og lørdager.

I tillegg ansetter de flere sensorer nå enn noen gang tidligere.

– Så vi har så langt i år produsert nær 20 prosent med praktiske prøver enn på samme tid i 2019, som var det siste normale året. Men vi må fortsette å øke kapasiteten, og det gjør vi.

Håper normalisering til nyttår

Hasli håper at pågangen etterhvert vil normalisere seg, men frykter at bestillingstiden på oppkjøringer vil fortsette å være lang utover høsten også.

– Også håper vi og tror at vi har fått opp så mye sensorkapasitet at når vi da runder året vil det begynne å dra seg mot normalen.