– De kinesiske besetningsmedlemmene vil ankomme et par dager før rettssaken starter. Det er de siste opplysningene jeg har fått, sier rettens formann Øistein Langbakk til NTB.
Kapteinens forsvarer, advokat Brynjar Østgård i advokatfirmaet Østgård, sier han fikk bekreftet onsdag denne uken at hans klient stiller.
- Henlegger saken mot Kystverket etter Full City-havariet
- Kinesiske myndigheter sendte stevning i retur
Shippinginteresser ordnet opp
Advokat Brynjar Østgård har fått beskjed om hans klient stiller i ankesaken.
Foto: Aas, Erlend / ScanpixDet har rådet usikkerhet om hvorvidt skipets kinesiske besetningsmedlemmer ville møte til en ankesak. Uten de tiltalte, ville det ikke blitt noen rettssak.
Stevningen mot kapteinen og andrestyrmannen kom i retur fra kinesiske myndigheter like etter at dissidenten Liu Xiaobo ble tildelt Nobels fredspris.
– Det stemmer. Vi har ikke noe skikkelig avtaleverk med Kina, slik at sakens dokumenter ikke ble lovlig forkynt. Men ved hjelp av advokatkontoret Wikborg Reins avdeling i Shanghai har tingene ordnet seg, både selve forkynnelsen av dokumenter og praktiske ting. Her er det altså shippinginteressene selv som har hjulpet norske myndigheter med å få denne saken gjennomført. Hadde vi ikke fått forkynt dokumentene, så hadde vi ikke kunnet kjøre saken, sier Østgård til NTB.
Dømt
Bulkskipet Full City førte 1.000 tonn tungolje og 120 tonn lettolje da det grunnstøtte utenfor Langesund 31. juli 2009. Mye av oljen lekket ut i sjøen. En kyststrekning på 75 kilometer mellom Nevlunghavn i Vestfold og Lillesand i Aust-Agder ble tilgriset av tungolje.
Kapteinen ble i Nedre Telemark tingrett dømt til seks måneders fengsel, 60 dager ubetinget, for brudd både på skipssikkerhetsloven og forurensningsloven.
Tredjestyrmannen ble dømt til 60 dagers fengsel, 21 av dem betinget, for brudd på forurensningsloven.